10 bijzondere ‘productie-weetjes’ over de Bugatti Chiron
De Bugatti Chiron debuteerde vorig jaar in Genève, maar zal dit jaar voor het eerst echt in actie te bewonderen zijn. We zetten tien bijzondere wetenswaardigheden over dé nieuwe hypercar op een rij.
Bugatti Chiron
- De fabriek in Molsheim heeft een oppervlakte van meer dan duizend vierkante meter. De vloer is bovendien gemaakt van een middel dat voorkomt dat elektriciteit geleid kan worden.
- Er zijn geen robots in de fabriek, maar twaalf ‘werkstations’ waar medewerkers in de weer zijn als een Formule 1-team.
- Een Bugatti Chiron bestaat uit 1.800 verschillende onderdelen die geassembleerd worden.
- Alleen al de 8.0-liter W16 die de auto met 1.500 pk aandrijft weegt 628 kilogram – hetzelfde als de 300 pk minder sterke krachtbron in z’n voorganger, de Bugatti Veyron. De gehele auto tikt 1.995 kilogram aan op de weegschaal.
- Om al dat vermogen te kunnen testen, heeft Bugatti een aparte rollenbank laten bouwen die meer vermogen aankan dan welke andere ook. Tijdens zo’n test wordt bovendien elektriciteit opgewekt, die weer wordt gebruikt door de faciliteit.
Kleuren
- Er zijn 23 verschillende kleuren voor de bovenlaag van de carrosserie te kiezen, evenals acht koolstofvarianten. Afhankelijk van de voorkeur worden maximaal acht lagen aangebracht – met de hand!
- Voor het interieur zijn 31 verschillende kleuren leder beschikbaar en acht kleuren alcantara. Ook zijn er dertig stikmogelijkheden, achttien soorten tapijt en elf kleuren veiligheidsgordels.
- Het bouwen en afleveren van een Bugatti Chiron kost maar liefst zes maanden. Per jaar worden er slechts zeventig gebouwd.
- Er werken twintig mensen aan één auto. Daarnaast zijn er zeventien logistieke medewerkers en vijftien specialisten om de kwaliteit te waarborgen.
- Om de waterdichtheid van de auto te testen, wordt de Bugatti Chiron dertig minuten in een regenkamer gezet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eerste beelden elektrische Range Rover, dit is wanneer hij komt
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range