20 cm bredere Mercedes G-Klasse behoudt klassieke uitstraling
Het bewijs dat de Mercedes-Benz G-Klasse ook na zijn ingrijpende facelift eind dit jaar ook als G-Klasse herkenbaar is. De klassieke lijnen zijn door de fabrikant gehandhaafd, ondanks dat de breedte van de hoekige terreinwagen met 20 cm is toegenomen.
Smal
Met een interieurbreedte voorin van 1,43 meter is de G-Klasse op dit moment het op één na smalste Mercedes-model. Alleen de A-Klasse is smaller. Door de ingrijpende facelift eind dit jaar komt daar verandering. Een insider zegt: “Als je de prijsstelling van de G-Klasse ziet, past daar niet zo’n smalle carrosserie bij. Het nieuwe model krijgt een ruimer interieur. Als je de auto ziet herken je niet direct de G-Klasse, maar je ziet eigenlijk nauwelijks het verschil tussen de huidige en volgende editie. Tenzij de twee naast elkaar staan”. De eerste foto’s van een gecamoufleerd testvoertuig bevestigt dat. Wanneer de fabrikant de nieuwe editie laat zien, is nog niet bekend. Mogelijk kiest de autobouwer de autoshow in Dubai voor het internationale debuut. Die tentoonstelling wordt in november gehouden. De levering van de aangepaste mastodont staat voor 2018 gepland.
Maybach
De huidige G-Klasse is sinds 1979 in nagenoeg ongewijzigde vorm op de markt. De meest recente toevoeging is de Maybach G650 Landaulet, waarvan in het Oostenrijkse Graz in juni de productie begint. De bouw van de Maybach-variant neemt enkele maanden in beslag. “Het proces begint op dezelfde productielijn, maar wordt op een bepaald punt elders in de fabriek voortgezet. Net als de 4×4-2 en de 6×6 vergt de productie nog meer handwerk dan normaal. De Landaulet beschikt over een gecombineerd koetswerk van de Wagon en de Cabrio. Alleen de achterste deur is specifiek ontwikkeld, terwijl de half-automatische softtop nu uit een recordaantal geluidsdempende lagen bestaat” legt Dr. Gunnar Güthenke, productmanager Mercedes G-Klasse, uit. “Exclusief voor de Maybach-versie zijn de elektronisch gecontroleerde dempers, die middels sensoren op de vooras oneffenheden en drempels signaleren en de veerkarakteristiek daarop aanpassen. Het is geen Maybach-comfort, het is natuurlijk een G-Klasse waarmee je offroad kunt rijden. Op de weg rijdt hij aardig.” De Landaulet kost tegen de miljoen euro op Nederlands kenteken.
ZIE OOK: Autovisie Vlog: Sjoerds Weetjes #4 – Hoezo een G-Klasse is reusachtig?!
Limited editions
In totaal was Mercedes twee jaar met de ontwikkeling bezig. Waarom een Landaulet? “Ook G-kopers willen personalisering en een individueel model. We hadden nooit de intentie de 6×6 te bouwen, maar na het prototypes stroomden de orders binnen. De G65 was gepland als limited edition van 200 stuks. De jaarlijkse verkoopcijfers bestaan uit drie cijfers. De 63 AMG-versie is het bestverkochte type nota bene. Van de Landaulet komen er 99, die allemaal al zijn verkocht. Veel kopers hebben ook een 6×6.”
Foto’s: Wilco Blok
Lees ook:
Ook interessant
-
Cupra Tavascan vs. Kia EV6: de beste ‘sportieve’ EV
-
Einde van Nissan nabij? ‘Nog 12 tot 14 maanden te gaan’
-
Helft zegt auto te laten staan vanwege hoge brandstofprijzen
-
Nieuwste Range Rover laat zich zien, waarom tussen de kamelen?
-
Misschien toch geen Britse verkoopplicht elektrische auto’s
-
Waarom BMW twee M3’s gaat aanbieden
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
Manhart BMW M3 Touring: ultieme powerstation met bizar veel pk’s
-
Audi komt kort na de Q5, al met een Q5 Sportback
-
BMW M5-rijder vindt allersterkste paal van Europa
-
Bouwde Jaguar deze XJS Restomod met 660 pk zelf maar
-
Toyota brengt legendarisch model terug