Autospot: BMW Z8
In het Belgische Knokke stond afgelopen zomer een BMW Z8. Het is een van de meest rendabele auto’s uit deze eeuw. Met een huidige verkoopprijs van 160.000 tot 200.000 euro is de auto meer waard dan waar hij in de jaren 2000 tot en met 2004 voor te koop was. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen neemt je een rondje mee om de klassiek gelijnde roadster.
De BMW Z8 werd van 2000 tot en met 2004 in Nederland geleverd. Van de 5703 stuks die BMW totaal vervaardigde, werden er iets meer dan 90 in Nederland verkocht. Opvallend is dat het overgrote deel – liefst 55 exemplaren – nog altijd in Nederland verblijft. Negen exemplaren zijn overigens nog steeds in handen van de eerste Nederlandse eigenaar!
Kleuren
Momenteel zijn er volgens de RDW 123 stuks in Nederland geregistreerd, waarvan dus iets minder dan de helft destijds ook nieuw in Nederland is verkocht. Het overgrote deel van de auto’s is grijs, 79 om precies te zijn. Dan volgt zwart (29) als populairste kleur, gevolgd door blauw (12) en rood (3).
Alpina Roadster V8
In Nederland verblijven tevens drie exemplaren van de Alpina Roadster V8, een door BMW’s huistuner Alpina onder handen genomen Z8. Van dat type verlieten slechts 555 stuks de fabriek. De in Nederland aanwezige Alpina’s kleuren zwart (2 stuks) of grijs (1).
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Eerste test met Porsche Taycan Turbo GT gaat niet zoals gepland
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Nieuwe Porsche Taycan is nóg beter, toch is er één reden om de EV niet te kopen
-
Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
-
Branko’s NSU stond 10 jaar stil, toch reed hij met caravan naar Kroatië
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten