Wat je moet weten over de Dodge Challenger Demon? Dat hij 840 Amerikaanse pk’s en 1040 Nm koppel heeft en in 2,3 seconden van stilstand naar 60 mph (97 km/h) gaat. En dat is het wel zo’n beetje…

Challenger Demon

Natuurlijk is er meer te vertellen over de Demon, maar bovenstaande cijfers maken ongetwijfeld de meeste indruk. De auto is krankzinnig. Nou was de Challenger Hellcat al gestoord (717 pk, 0-97 km/h in 3,6 seconden en een top van 325 km/h), maar de Demon laat helemaal zijn innerlijke Brad Pitt uit Twelve Monkeys de vrije loop.

LEES OOK: DODGE HELLCAT BEZORGT BESTUURDER EEN HARTVERZAKKING

De helse machine heeft een 6,2 liter V8 met een enorme compressor (2,7 liter), die de motor opjaagt tot een vermogen van 840 Amerikaanse pk’s (851 Europese pk’s). Volgens Dodge is de Demon met een 0-97 km/h-tijd van 2,3 seconden de snelst accelererende productieauto ter wereld, ook al kreeg het tijdschrift Road and Track de Tesla Model S P100D ooit in 2,28 seconden naar 97 km/h.

Challenger Demon

Denk overigens niet dat de Demon is gebouwd voor het betere bochtenwerk. De Dodge is zo opgezet dat hij een recordtijd op de ‘quarter mile’ (een sprint over 402 meter) kan neerzetten. En inderdaad, hij ‘doet’ de afstand in 9,65 seconden en daarmee is hij ‘king of the hill’. Wie de Demon durft af te schieten, krijgt een kracht van 1,8 g op zijn lichaam en zal merken dat de extra smalle voorwielen van de auto van de grond komen.

“Denk overigens niet dat de Challenger Demon is gebouwd voor het betere bochtenwerk”

Alles aan de Demon is extreem. Hij heeft een speciaal launch control-systeem, motorkoeling waarvan zelfs ijsberen beginnen te rillen en een nogal gestripte fysiek. In de zoektocht naar een lager gewicht – mwoah, de 90 kilogram ‘lichtere’ Demon weegt nog steeds 1941 kilogram – moest zelfs de voorste passagiersstoel het veld ruimen (voor 1 dollar zet Dodge hem terug).

Challenger Demon

De National Hot Rod Association (NHRA) heeft de Demon overigens al uitgesloten van deelname aan drag races. De muscle car is zo snel dat hij volgens NHRA-regels allerlei extra veiligheidsopties (zoals een rolkooi en zespuntsgordels) aan boord moet hebben om te mogen racen. Als eigenaren die onderdelen inbouwen, is de Demon gewoon ‘legaal’.

LEES OOK: DODGE VIPER IS NIET MEER! EEN VISUELE GESCHIEDENIS

Komt de knotsgekke Dodge naar Nederland? Nee, natuurlijk niet. Hier zou hij door onze overheid worden gestraft met een CO2-boete die zijn weerga niet kent. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan mogen jaarlijks slechts drieduizend Amerikanen en driehonderd Canadezen een Demon kopen. Die krijgen daar wel gelijk een training van een dag op een circuit bij. Heel verstandig!

Reageren op dit artikel:

aflevering-5-toyota-tacoma-werner-2
Vorig bericht

Autovisie TV: Aflevering 5

FT-4X Concept
Volgend bericht

Toyota FT-4X Concept is mini-Land Rover Discovery

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”