De Dodge Challenger Demon is gevaarlijk en had nooit in productie mogen gaan! Dat schrijft het gezaghebbende Automotive News in een verbazend fel redactioneel stuk, getiteld ‘Keep the Dodge Demon off our roads’.

Dodge Challenger Demon

“De 840 pk sterke Dodge Challenger SRT Demon van Fiat Chrysler is buitengewoon gevaarlijk en vormt een bedreiging voor de veiligheid van automobilisten”, aldus de Amerikaanse autokrant. “Het zou verboden moeten worden om hem als straatauto te registreren.”

“De Challenger Demon is ‘het resultaat van een serie misplaatste keuzes’ van Dodge”

“We hebben goed nagedacht over deze conclusie”, gaat Automotive News verder. “Er zijn immers nog sterkere en snellere voertuigen op de markt, maar die zijn wat ons betreft terecht straatlegaal. Echter, net zoals het verkeerd is dat Tesla zijn klanten en de openbare weg gebruikt als betatest voor autonome technologieën, zo is het ook verkeerd dat Dodge een speciaal voor dragraces gebouwde auto als straatlegaal model aanbiedt.”

Automotive News noemt de Challenger Demon “het resultaat van een serie misplaatste keuzes” van Dodge. De autobouwer dacht bij de ontwikkeling van de Demon alleen maar aan “bragging rights”, aldus de krant, niet aan de publieke veiligheid.

LEES OOK: DODGE CHALLENGER DEMON HEEFT 840 PK EN 1040 NM KOPPEL!

Volgens Dodge kan de Challenger Demon in 2,3 seconden naar 97 km/h (60 mph) sprinten. De nog extremere versie van de Challenger Hellcat wordt aangedreven door een 6,2 liter V8 met een enorme compressor. Het vermogen ligt op 840 pk en het koppel zelfs op 1040 Nm. De National Hot Rod Association (NHRA) heeft de Demon uitgesloten van deelname aan drag races. De muscle car is zo snel dat hij volgens NHRA-regels allerlei extra veiligheidsopties (zoals een rolkooi en zespuntsgordels) aan boord moet hebben om te mogen racen.

Reageren op dit artikel:

Hot Wheels
Vorig bericht

Forza Horizon 3 krijgt Hot Wheels-uitbreiding

Ducati
Volgend bericht

'Volkswagen Group overweegt verkoop Ducati'

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”