Jeep Grand Cherokee Trackhawk is 717 pk sterke hyper-SUV
De BMW X5 M met zijn 575 pk sterke V8 of de Mercedes-AMG GLE 63 met zelfs 585 pk, allemaal kinderspel vergeleken met de Jeep Grand Cherokee Trackhawk. De 6,2 liter V8 perst er namelijk 717 pk uit.
Trackhawk
Dat de Jeep Grand Cherokee Trackhawk de motor uit de Dodge Challenger Hellcat zou krijgen, stond al vast. De vraag was alleen hoeveel vermogen hij zou gaan leveren. De Jeep krijgt hem in licht aangepaste vorm. Het blok levert nog altijd 717 pk, maar nu 875 Nm in plaats van 881 Nm. Een minimaal verschil, beperkt door het vierwielaandrijvingsysteem. Daarmee is de Jeep in een klap de krachtigste productie-SUV met een verbrandingsmotor die je kunt kopen. Sprinten naar 100 km/h gaat in 3,6 tellen. Niet gek voor een SUV van 2433 kilogram. Daarmee is hij overigens maar marginaal sneller dan de Mercedes-AMG GLC 63 S die deze week gepresenteerd werd, maar soit, sneller is sneller. Houd je rechtervoet vast en dan tikt hij uiteindelijk een begrensde topsnelheid van 290 km/h aan.
Verdeling
Het vierwielaandrijvingsysteem stuurt standaard veertig procent van de kracht naar de voorwielen en zestig procent naar de achterwielen. De Jeep Grand Cherokee Trackhawk heeft verschillende rijmodi, die het vermogen anders verdelen. In ‘Snow’ is de kracht gelijk verdeeld, in ‘Sport’ gaat er nog iets meer kracht naar de achterwielen (35:65) en in ‘Track’ wordt dat nog eens verhoogd. In de circuitstand gaat maar liefst zeventig procent van de kracht naar de achterwielen. Wil je liever meer kracht naar de voorwielen, dan kun je hem in ‘Tow’ zetten. Die stand is geoptimaliseerd om trailers te trekken en gaat er zestig procent van de kracht naar de voorwielen. Hij mag dan enorm snel zijn, hij mag nog altijd enorm veel trekken: 3266 kilogram. U zocht een snelle caravantrekker? Nou, hierbij.
Verschillen
Wij nemen het je niet kwalijk als je de uiterlijke verschillen met de Grand Cherokee SRT niet kunt zien. Toch zijn ze er wel degelijk. De neus is iets aangepast en heeft grotere luchtinlaten gekregen. Achteraan zie je nu vier uitlaatstukken, in plaats van de gebruikelijke twee. De remmen zijn ook groter en meten nu 400 millimeter in doorsnee voor de voorwielen en 350 mm voor de achterwielen. Daarmee moet hij ook serieus kunnen stoppen.
New York
Jeep onthult de Grand Cherokee Trackhawk op de New York International Auto Show (NYIAS) die volgende week van start gaat. In het najaar staat de Jeep in de showroom. Of hij ook naar Europa komt, is nog even afwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt