Opel is in ieder geval wel eerlijk. Ze roepen niet alleen dat de Ampera-e een NEDC-actieradius van 520 kilometer heeft, maar halen ook de veel reëlere WLTP-reikwijdte van 380 kilometer aan.

Opel Ampera-e

En dat verschil in actieradius geeft gelijk al aan hoe ongelofelijk nietszeggend de NEDC eigenlijk is. Maar dat is een verhaal voor een andere keer. Want het gaat hier over de 40.995 euro die de Opel Ampera-e minimaal kost. Ter vergelijking: de BMW i3 94 Ah (zonder range extender) kost 38.769 euro en komt volgens de NEDC maximaal 316 kilometer ver (realistisch volgens BMW: zo’n 200 kilometer). De Nissan Leaf 30 kWh moet minimaal 33.590 euro opbrengen, maar komt dan ook maar 250 kilometer ver (NEDC).

“Actieradius is koning in elektroland, dus daarmee zit Opel goed”

En dat is het verschil. De Opel Ampera-e heeft een batterij van 60 kWh aan boord, niet een van 30 kWh, zoals de Nissan. Hij wordt aangedreven door een elektromotor met 204 pk en 360 Nm. Daarmee kan hij in 3,2 seconden naar 50 km/h sprinten (de 0 naar 100-tijd meldt Opel niet) en haalt hij een afgeregelde top van 150 km/h. Maar goed, daar gaat het in de praktijk natuurlijk niet om. Actieradius is koning in elektroland, dus daarmee zit Opel goed.

LEES OOK: OFFICIEEL – PSA GROUP IS NIEUWE EIGENAAR OPEL

De Ampera-e is in eerste instantie beperkt beschikbaar, daarom heeft Opel ervoor gekozen om zich vooralsnog op vier Europese landen te richten: Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zwitserland. De levering in de rest van Europa begint later dan gepland. Opel verkoopt de Ampera-e in Nederland overigens niet via alle dealers. Er zijn achtentwintig e-agents (zonder kapitalen, want dat is hip) aangewezen, voornamelijk in stedelijke gebieden. De Ampera-e kan per direct worden besteld. De 44.995 euro kostende Launch Executive wordt dit najaar uitgeleverd, op de andere Ampera-e’s is het wachten tot begin 2018.

Reageren op dit artikel:

Exige Cup 380
Vorig bericht

Lotus Exige Cup 380 zit tussen de straat en het circuit in

Vantage
Volgend bericht

Sjoerds Autoweetjes #24: Aston Martin Vantage met middenmotor

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”