Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 3 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

Opel Meriva nu historie

Aan alles komt een einde, zo ook aan de Opel Meriva. Na twee generaties trekt Opel de stekker uit de Compact MPV. De vraag vanuit de markt daalt. De consument stapt over op compacte SUV/crossovers. Vandaar dat de positie van de Meriva binnen het Opel-programma voortaan wordt ingenomen door een cross-over, de Crossland X.

In het Spaanse Zaragoza is afgelopen week het allerlaatste exemplaar van de Meriva van de band gerold. De auto, die als aandenken aan de veertien jaar durende productie in de fabriek te Zaragoza blijft, is nummer 1.593.348. Het productievolume is verdeeld over twee generaties. Vooral de tweede generatie toonde aan dat de vraag naar compacte MPV’s binnen het Opel-programma dalende was. Werden er van de editie ‘A’ nog meer dan een miljoen gebouwd en verkocht, van de ‘B’ zijn er dat rond de half miljoen. In het beste verkoopjaar (2004) verlieten net geen 200.000 units de fabriekspoort, 196.048 stuks om precies te zijn.

Duitsland voorop

De grootste liefhebbers van de Opel Meriva waren de Duitsers, waar uiteindelijk 462.159 exemplaren werden afgeleverd. De Italianen volgen met 272.341 stuks, terwijl naar Frankrijk 201.299 voertuigen gingen. In Meriva’s thuisland zijn 87.528 stuks verkocht. De Nederlandse markt eiste dik 60.000 stuks van de totaalproductie op.

Opel Meriva - Autovisie.nlStoelsysteem

De Meriva begon zijn carrière als compacte MPV, die plaats bood aan vijf personen. De auto beschikte over een speciaal stoelsysteem, waarbij de buitenste achterste zitplaatsen onafhankelijk van elkaar in zowel lengte als breedte richting konden schuiven. Het systeem, dat tamelijk zwaar was, werd voor de tweede generatie, die voor het eerst ook over vier in tegengestelde richting te openen portieren beschikte, verder geperfectioneerd en gaf de Meriva een onderscheidend voordeel ten opzichte van concurrenten als de Fiat Idea, Citroën C3 Picasso, Lancia Musa en Nissan Note. Overigens, net als de Opel Meriva zijn genoemde concurrenten verdwenen. Het segment bestaat nu nog uit onder andere de Ford B-Max, de Hyundai IX20 en de Kia Venga.

Crossland X

Opel lanceert binnenkort de Crossland X. Met het model hoopt de fabrikant een grotere kopersgroep aan te spreken, aangezien de vraag naar cross-overs en SUV’s blijft toenemen. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.