Even een verlate 1 april-grap om te lachen: de Spyker D12 Peking to Paris – je weet wel, die SUV-concept uit 2006 – gaat terugkomen! Tenminste, als we Victor Muller moeten geloven. En dat doen we om eerlijk te zijn niet.

SpykerHoe dan ook, het aankomende luchtkasteel gaat D8 Peking to Paris heten en moet volgend jaar op de Autosalon van Genève worden onthuld. Voor de aandrijving zou hybride aandrijflijn zorgen, die is samengesteld uit een atmosferische V8 van Koenigsegg en een elektrische motor. De D12 Peking to Paris had ooit een W12 van Volkswagen voorin.

“Het aankomende luchtkasteel gaat D8 Peking to Paris heten”

Tegen Autocar zei Muller dat Spyker zich voorlopig gaat focussen op de C8 Preliator, maar dat er ondanks dat ambitieuze plannen liggen voor de toekomst. Naast de D8 Peking to Paris wil Muller ook de B6 Venator nieuw leven inblazen. De wagen zou de kern van de Spyker-productreeks moeten vormen, want Muller wil – dit is geen grap – in de nabije toekomst vijfhonderd auto’s per jaar produceren. We gaan het zien. Of niet waarschijnlijk.

LEES OOK: DIT KOST DE SPYKER C8 PRELIATOR SPYDER

Enige zelfkennis kan Muller overigens niet ontzegd worden. “Ik heb de reputatie dat ik te veel wil met de financiële middelen die we hebben”, geeft hij toe, “maar Spyker is nu een licht en afgetraind bedrijf.” Over het D12 Peking to Paris-fiasco zegt hij: “Door een gebrek aan financiering konden we de auto niet leveren en moesten we de aanbetalingen van meer dan tweehonderd klanten terugbetalen. Dat was geen fijne ervaring en ik zal ervoor zorgen dat we zoiets niet nog een keer meemaken.”

Reageren op dit artikel:

Werner Budding
Vorig bericht

Autovisie TV: Aflevering 4

Ateca FR
Volgend bericht

Nieuwe Seat Ateca FR oogt vooral sportief

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”