Een groot gezin vraagt om een grote auto. Voor wie zich aan een zevenzitter wil wagen, is het aanbod enorm. Ook de prijzen lopen gigantisch uiteen. Tijd voor een duik in de prijslijst.

Dacia Lodgy

Wie met een minder gevulde portemonnee winkelt voor een zevenzitter, kan zijn zoektocht beginnen op de tweedehandsmarkt óf in de showroom van Dacia. Voor 19.050 euro krijg je namelijk een gloednieuwe Dacia Lodgy met zeven zitplaatsen en een 115 pk sterke driecilinder benzinemotor: rechttoe rechtaan, zonder poespas. Niet spannend, wel degelijk. De basisversie heeft overigens géén airco. Daar moet je 495 euro extra voor achterlaten bij de dealer. Toch is het een optie die je maar beter aan kunt vinken, anders wordt het niet gezellig achterin en is ook je restwaarde minder goed. Nog een optie die je aan moet vinden voor 195 euro is cruisecontrol met snelheidsbegrenzer. Voor een kleine twintig mille kun je dus klaar zijn bij Dacia…

Fiat 500L Living

Fiat verkoopt zijn 500L Living met zeven zitplaatsen voor prijzen vanaf 22.795 euro. Dit is een kenmerkend vormgegeven MPV, waarvan vooral de achterzijde opvalt. Of dat op een positieve of negatieve manier is, moet ieder persoonlijk oordelen. De 500L Living heeft standaard een 105 pk sterke TwinAir-motor. Voordeel is dat airco standaard is, net zoals cruisecontrol. De standaarduitrusting is zeker gezien zijn prijs dik in orde.

Op bestelbussen gebaseerde gezinsauto’s

Voor een bedrag tussen de 25.000 en 26.000 euro kun je terecht bij vier merken die in feite hetzelfde concept leveren: een op een bestelbus geïnspireerde gezinsauto. Het gaat om de Ford Tourneo Connect (vanaf 25.200 euro), de Citroën Berlingo Multispace (vanaf 25.990 euro) en de Peugeot Partner Tepee (vanaf 26.020 euro). Als design en rijplezier geen rol spelen, zijn dit prima keuzes. Een alternatief is de Nissan Evalia, die gebaseerd is op de NV200. Maar die is er voor prijzen vanaf 33.214 euro.

Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic, Citroën Grand C4 Picasso

De prijzen lopen inmiddels al aardig op. Voor een bedrag van 27.820 euro koop je een Ford Grand C-Max, een MPV die ook stuurplezier te bieden heeft en tegelijkertijd toch heel praktisch is. Renault positioneert zijn onlangs geïntroduceerde nieuwe Grand Scénic met 27.890 euro zeer scherp naast de Ford. Wat infotainmentvoorzieningen betreft, loopt de Renault echter voor op de Ford. Logisch, want de Grand C-Max is al wat ouder.

Ford levert daarentegen wel zeer prettige motoren. De instapversie is voorzien van een 1.0 EcoBoost-driecilinder met 125 pk. Renault levert eveneens een driecilinder voor de instapversie, de TCe 115. De Citroën Grand C4 Picasso lijkt met 29.250 euro iets duurder dan de Ford en Renault, maar de Citroën heeft standaard ook een krachtigere PureTech 130 benzinemotor en een 7-inch touchscreen. Wil je een touchscreen ook in de Renault, dan betaal je 29.390 euro.

Kia Carens

De Kia Carens is een volwassen MPV die leverbaar is voor 26.360 euro, maar voor dat bedrag krijg je hem niet als zevenzitter. Pas vanaf uitrustingsniveau ‘DynamicLine’ biedt de Kia zeven zitplaatsen in de Carens. Die uitvoering kost 28.860 euro. De Carens is voor dat bedrag wel heel compleet. Voor particulieren kan ook de standaard zeven jaar garantie doorslaggevend zijn.

Boven de 30.000 euro: Volkswagen Touran, Opel Zafira en Nissan X-Trail

Boven de 30.000 euro kom je bij auto’s als de Volkswagen Touran (vanaf 30.511 euro), de Opel Zafira (vanaf 30.790 euro) en de Nissan X-Trail (vanaf 30.990 euro). De Nissan is de enige volwaardige SUV in dit overzicht van zevenzitters en een betrouwbare keuze. Ook voor caravanners is hij interessant door zijn hoge trekgewicht. De Touran en Zafira zijn beide traditionele MPV’s. Misschien niet heel spannend, maar wel heel praktisch en ruim.

Peugeot 5008 en Toyota Prius+

De Peugeot 5008 is met een vanafprijs van 32.660 euro relatief duur maar is standaard dan ook goed uitgerust. Verder rijdt de 5008 bijzonder prettig en is de afwerking van het interieur van hoog niveau. De Toyota Prius+ kost 32.970 euro, net iets meer dan de Peugeot. De Prius+ is zuinig, maar wel verouderd. Een reden om voor de Prius+ te kiezen, is de standaard CVT-automaat. Een 5008 met automaat kost je op z’n minst 37.130 euro.

BMW 2 Serie Gran Tourer en Seat Alhambra

De BMW 2 Serie Gran Tourer zit met zijn vanafprijs van 32.974 euro precies in het vaarwater van de Peugeot en de Toyota. De Peugeot 5008 heeft standaard 130 pk, de BMW 216i ‘slechts’ 102. De 218i met 136 pk kost dan weer 34.973 euro. Iets duurder dus, maar nog niet zo duur als de Seat Alhambra. Die valt in dit ‘betaalbare’ overzicht een beetje buiten de toon met zijn vanafprijs van 42.900 euro.

Seat Alhambra

Reageren op dit artikel:

Rinus van Kalmthout
Vorig bericht

Racetalent Van Kalmthout maakt Nederlands debuut

Autovisie.nl 1 Mini John Cooper Works Challenge a
Volgend bericht

Mini sluit bij Brexit vertrek uit Engeland niet uit

Autovisie

Autovisie