Duik in de prijslijst: Is zo’n Opel Ampera-e nou duur?
Heeft de elektrische auto de toekomst? Het aanbod is nog niet heel groot, maar wel heel divers. Momenteel zijn er ongeveer vijftien volledig elektrische auto’s op de Nederlandse markt, met als meest recente nieuwkomer de elektrische Opel Ampera-e. Is die ten opzichte van andere soortgelijke auto’s duur? Een duik in de prijslijst biedt uitkomst.
Drieling Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV en de Peugeot iON
Laten we beginnen met de goedkoopste volledig elektrisch aangedreven auto’s op de Nederlandse markt. We komen uit bij de drieling Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV en de Peugeot iON. Deze staan voor respectievelijk 24.250, 27.615 en 22.954 euro in de prijslijst. Wat je in alle gevallen krijgt, is een enigszins verouderde vierpersoons stadsauto (A-segment), met navenant minimale binnenruimte.
Minimale range
De drieling biedt in theorie een actieradius van 150 kilometer, maar in de praktijk is dat slechts 80 tot 90 kilometer. Minimaal dus. Je kunt de batterij opladen aan een stopcontact of laadpaal; de Mitsubishi is tevens voorzien van een snellaadvoorziening. Vandaar de hogere prijs.
Opel Ampera-e
De Opel Ampera-e is met een vanafprijs van 40.995 euro beduidend duurder dan de zojuist genoemde drieling. Maar je krijgt ook meer. Opel belooft een NEDC-range van 520 kilometer. Reken in de praktijk op 380 tot 400 kilometer. De 60 kWh-batterij van deze vijfdeurs Opel is op te laden aan een gewoon stopcontact, openbare laadpalen én snelladers met gelijkstroom. De nieuwe Ampera-e is een volwaardige C-segmenter met plek voor vijf personen en hun bagage.
Levertijd
Naast de wat stevige prijs vormt levertijd een ander probleem van de Ampera-e. De levering van de 40.995 euro kostende Ampera-e Innovation start pas begin 2018. De Opel Ampera-e Launch Executive komt al in het najaar van 2017 en kost 44.995 euro. Hier geldt: snel bestellen, want de productiecapaciteit is beperkt, waardoor de levertijd kan oplopen tot ver in 2018 en zelfs begin 2019.
Zijn er alternatieven voor de Ampera-e?
Een alternatief voor de Ampera-e? Dat wordt al lastig. De Renault Zoe komt wat actieradius betreft het dichtst in de buurt. Auto’s als de – toch wat onpraktische – BMW i3 en volwassen Volkswagen e-Golf zijn vrij duur en verliezen het nog altijd wat range betreft van de Zoe. Een BMW i3 kost minimaal 38.769 euro en een Volkswagen e-Golf 38.970 euro. Beide modellen halen in de praktijk ongeveer 200 kilometer. En de Nissan Leaf 30 kWh dan? Die is met 33.590 euro goedkoper, maar haalt in de praktijk ook maar 150 tot 180 kilometer. Een opmerking: Nissan introduceert later dit jaar de nieuwe Leaf met een grotere range.
Renault Zoe
De Zoe-vanafprijs van 22.490 euro lijkt ten opzichte van concurrenten een fantastische deal, maar deze prijs is met batterijhuur. Inclusief batterijkoop kost de Zoe alweer 30.390 euro. Maar ook dan is het oppassen geblazen. Je krijgt dan namelijk niet het grote 41 kWh accupakket waarmee je op papier 400 kilometer ver komt. Nee, Renault levert voor die prijs een 22 kWh accupakket met 240 range (NEDC).
Optioneel snelladen
Wil je de Zoe Z.E. 40? Dan betaal je op z’n minst 32.890 euro. Het topmodel, de Bose Quickcharge, kost 38.390 euro. Dankzij het grotere accupakket kom je ongeveer 240 tot 280 kilometer ver in de praktijk. Dat is al heel acceptabel. De batterij is op te laden aan het stopcontact thuis, aan openbare laadpalen en optioneel aan snelladers (Quickcharge). Renault heeft veel werk gemaakt van de aandrijflijn, maar laat op afwerkingsniveau punten liggen.
En de Hyundai Ioniq Electric?
Een Hyundai Ioniq Electric (NEDC van 280 kilometer) kost 34.495 euro en biedt meer value for money en een betere aandrijflijn. Het verschil in range in de praktijk ten opzichte van de Zoe is bovendien klein. De Hyundai komt zo’n 210 kilometer ver in de praktijk. Best knap, aangezien de auto een 28 kWh-accu heeft.
Struikelblok
Momenteel is de beperkte actieradius nog een struikelblok voor de doorbraak van de elektrische auto. Het bereik in de praktijk is veel minder groot dan de fabrikant belooft. De nieuwste elektrische auto’s bieden een steeds groter bereik. Kijk maar naar Opel of de veel duurdere Tesla’s. Een ding is wel opmerkelijk: de praktijk wijst uit dat een automobilist gemiddeld maar zo’n 60 kilometer per dag in de auto aflegt. Je EV kan thuis bovendien weer de hele nacht aan de lader om goedkope stroom te tanken.
“Gemiddeld leggen automobilisten zo’n 60 kilometer per dag af”
Duurder, maar meer auto
Alle genoemde elektrische auto’s voldoen dus aan dit gemiddelde, maar het is geruststellend dat een elektrische auto ook veel verder komt als dat moet. De Renault Zoe en Opel Ampera-e zijn daarvoor prima geschikt. Ze bieden ook veel meer auto dan de drieling C-Zero, iMiEV en iOn. De rangekampioen van dit moment is de Ampera-e. Die auto is een volwaardig alternatief voor een brandstofauto. Maar is nog altijd niet goedkoop, ook al beloofde Opel elektrisch rijden bereikbaar te maken voor de massa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar