Waar houdt het op in de wereld van supersportsedans? Het vermogen van auto’s als de BMW M5 en Mercedes-AMG E 63S neemt steeds verder toe. Wordt het in jouw ogen allemaal te veel en kan het wel wat minder? Er zijn diverse light-alternatieven met minder ‘suiker’. We denken aan sportsedans als de BMW M550i xDrive en de Mercedes-AMG E 43 4MATIC, maar er zijn er meer.

BMW M550i xDrive

Kies je rücksichtslos voor Beierse sportiviteit? Dan kies je meteen voor de duurste auto in dit segment. De BMW M550i xDrive is met 125.944 euro namelijk geen koopje. Daarvoor krijg je wel een dikke vier-punt-vier V8 met twee turbo’s met 462 pk, een koppel van 650 Nm én vierwielaandrijving. De BMW is vlotter dan de vorige M5: 0-100 km/h in 4,0 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

bmw-m550i-xdrive-2

Audi S6 Limousine

Met een prijs van 125.590 euro is de Audi S6 Limousine met Quattro-vierwielaandrijving en een 4,0-liter V8-motor een indrukwekkend alternatief voor de BMW. Hij kost zo’n 350 euro minder en daarvoor lever je 12 pk en 100 Nm in. De acceleratie duurt 100 km/h 0,4 seconden langer dan die van de BMW. Dat zijn verschillen die je onderweg nauwelijks merkt. Maar wie kijkt op dit prijsniveau naar een Audi als hij eigenlijk een BMW wil? De Audi is overigens wel iets zwaarder dan de BMW: met bijna 2 ton gewicht bedraagt het gewichtsverschil 85 kilo in het voordeel van de BMW.

Maserati Ghibli S Q4

Een alternatief waar je misschien niet zo snel aan denkt, is de Maserati Ghibli S Q4. Anders dan de BMW en de Audi is de Italiaan voorzien van een V6. Met een gewicht van 1.770 kilogram is de Maserati aanzienlijk lichter dan directe zijn prijsconcurrenten. Hij is echter veruit de snelste auto in dit lijstje, met een (onbegrensde) topsnelheid van 284 km/h. Met optionele vierwielaandrijving kost de Ghibli 124.312 euro. Zonder kost ‘ie nog geen 120.000 euro. Ga je dan toch voor Italian Style?

Jaguar XF S AWD

Of toch liever een Stiff Upper Lip? Net als de Maserati is de Jaguar XF S AWD een minder voor de hand liggend maar stijlvol alternatief. Bovendien is het de enige in dit rijtje met een kompressor. De 3,0-liter Supercharged V6 klinkt misschien minder uitbundig dan in de F-Type, maar maakt nog altijd een geweldig geluid. Met optionele vierwielaandrijving kost hij net iets meer dan 105.000 euro. Zonder betaal je net geen ton. Dat is al heel wat minder dan de meeste concurrenten, maar weegt dat op tegen de iets minder uitzinnige prestaties? De Jaguar is de enige in deze lijst die onder de 400 pk-grens blijft, met zijn vermogen van 380 pk.

Mercedes-AMG E 43 4MATIC

De lichtste van de light-alternatieven is de Mercedes-AMG E 43 4Matic. Deze auto weegt ‘slechts’ 1.740 kilogram, wat natuurlijk nog altijd een behoorlijk gewicht is. Globaal wijken de prestaties niet veel af van de andere sportsedans in deze lijst. De Mercedes-AMG heeft een 3,0-liter V6 biturbo (401 pk/520 Nm) gekoppeld aan een 9G-tronic automaat. De topsnelheid bedraagt 250 km/h en de 0-100-sprint is in 4,6 tellen achter de rug. Ook hier geldt: als je de Mercedes op het oog hebt, kijk je eigenlijk niet naar andere merken. Maar je praat wel over bijna 108.000 euro. Overigens een stuk voordeliger dan de BMW en Audi.

Tesla Model S 90D

Een écht alternatieve keuze is de Tesla Model S 90D. Die D staat niet voor diesel, maar voor dubbele motoren, want de Tesla is immers volledig elektrisch aangedreven. De Tesla heeft dus twee elektromotoren die samen een vermogen van 423 pk en maar liefst 660 Nm trekkracht produceren. Dat is het hoogste koppel van alle auto’s in dit artikel. De Tesla is wel veruit de zwaarste auto in deze selectie, met een gewicht van 2.155 kilogram. Door de prijs van bijna 103.000 euro is hij een van de ‘voordeligere’ keuzes, alleen moet je het dan wel zonder sportief motorgeluid stellen.

Volvo S90 T8 Twin-Engine AWD

Een iets minder alternatieve keuze en veruit de voordeligste in dit rijtje is de Volvo S90 T8 Twin-Engine AWD, met prijzen van 69.995 tot 75.495 euro. Hij valt qua aandrijflijn op meerdere vlakken uit de toon: hij wordt aangedreven door een viercilindermotor – weliswaar met turbo én supercharger – en hij heeft óók een elektromotor. Qua prestaties komt de Volvo heel goed mee met de hier genoemde concurrenten, maar je houdt zomaar genoeg geld over voor een kleine middenklasser ‘voor erbij’. Maar toch: een echte sportsedan is het niet, maar snel is hij wel. Nul naar honderd doet hij in 5,2 tellen en zijn top is 250 km/h.

Zijn we de Lexus GS F vergeten?

Welnee, de Lexus past met zijn atmosferische 5,0-liter V8 met 351 kW (477 pk) vermogen en 530 Nm koppel prima in deze lijst, al is het eigenlijk geen ‘light’-variant. De Lexus is met zijn vanafprijs van 160.875 euro alleen geprijsd op het niveau van de Mercedes-AMG E 63 en BMW M5. In Nederland zal het door zijn hoge vanafprijs altijd een exoot blijven, maar dat doet niets af aan zijn kwaliteiten.

Reageren op dit artikel:

Computerillustratie Schultz Design, Mercedes CLA
Vorig bericht

Mercedes-Benz plant acht varianten A-Klasse

Carroll Shelby - Autovisie.nl
Volgend bericht

Op bezoek bij Shelby in Las Vegas

Autovisie

Autovisie