Voor de achtste maal neemt Ford een nieuwe generatie Fiesta in productie. De fabrikant maakt niet meteen alle aangekondigde versies. Het merk bouwt het leveringsprogramma gestaag op.

Ford FiestaDe Trend en Titanium zijn de eerste twee karakters die van de band rollen en vanaf juli in de showroom staan. Pas in oktober voegt Ford twee andere varianten aan het productieprogramma toe. Dan start de bouw van de ST-Line en het luxueuze topmodel Vignale. In 2018 volgen de overige twee types, de sportieve ST en de opgehoogde Active. De fabrikant verwacht dat de Trend en Titanium het leeuwendeel van de verkoop gaan realiseren.

LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA

Ford laat zich niet uit over de verwachte productie-aantallen. Het bedrijf laat wel weten dat er elke 68 seconden een Fiesta van de Keulense band rolt. Van de eerste zeven generaties tezamen zijn in exact veertig jaar tijd meer dan 18 miljoen eenheden verkocht.

LEES OOK: NIEUWE FORD FIESTA ST HEEFT STERKSTE DRIECILINDER OOIT

Ford FiestaInmiddels is de Fiesta een wereldspeler. De auto wordt verkocht in bijvoorbeeld India en de Verenigde Staten, maar het oorspronkelijke idee komt uit Europa. “Het management van Ford stond in eerste instantie niet achter het project, want een kleine, goedkope auto betekent kleine winsten op grote investeringen. De compacte auto zou bovendien alleen voor Europa bedoeld zijn. In de opkomende Zuid- Europese landen hadden wij lage verkoopcijfers, maar wij boden alleen grote auto’s. Om daar concurrerend te zijn, moesten we absoluut een kleiner model hebben. Dat was de overtuiging en zo geschiedde”, vertelt voormalig Ford-techneut Karel Willaert. “Het ontwikkelingstraject startte in Amerika, aangezien ‘Europe’ al zijn capaciteit had benut voor de Escort. Het project is echter in Europa afgerond.” Nu, 40 jaar later kan Ford niet zonder Fiesta.

Reageren op dit artikel:

Volvo XC60
Vorig bericht

Volvo: 'Geen opvolger bestaande dieselmotor'

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.