Onduidelijkheid over Europese carrière Fiat Argo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FSchermafbeelding-2017-05-18-om-12.12.39.png)
Met een jaar vertraging heeft Fiat in Zuid-Amerika het doek getrokken van de langverwachte opvolger van de Fiat-modellen Palio en Punto. Het is echter onduidelijk of de nieuwkomer ook in Europa de Punto gaat vervangen. Mogelijk stapt de autobouwer uit het B-segment met een traditionele hatchback.
Fiat verliest met de Punto snel terrein in het B-segment. De huidige generatie Punto is de slechts verkopende B-segmenter van de Italianen ooit. In interne presentaties wordt voor de Punto ook geen opvolger aangegeven, al duikt er wel een model voor het compacte middenklasse-segment in de presentaties op. Of dat de Argo is, is niet bekend. De autobouwer laat zich daar nog niet officieel over uit.
Naam
Dat de nu gepresenteerde Argo elders in de wereld de Punto vervangt, staat vast. In die markten lost de Argo ook direct de Palio af. Overigens is de naam Argo in Europa niet door Fiat gedeponeerd. Verschillende andere bedrijven gebruiken reeds de aanduiding Argo, maar goed nieuws voor Fiat, níet voor voertuigen.
Fiat-naam
De Argo is een echt moderne Fiat. Hij volgt de designlijn van de Tipo, met zijn geknepen grille, kloeke lichtunits en rechte lijnenspel. Een leuk detail is de Fiat-naam achterop de achterklep. Jammer dan dat voorop het bekende rode Fiat-logo prijkt. De Argo wordt nu alleen als vijfdeurs hatchback getoond. Er volgt nog een sedan, die voor geselecteerde markten beschikbaar komt. De Argo deelt zijn platform met de Tipo. In Brazilië wordt het model leverbaar als Attractive, Essence en Sporting met een 1.0, 1.3 en 1.8 benzinemotor.
Corsa
De huidige Punto is alweer twaalf jaar oud. De auto is in samenwerking met Opel ontwikkeld, dat op dezelfde technische basis de huidige Corsa bouwt. Mocht Fiat wereldwijd de naam Punto laten vallen, dan verdwijnt de aanduiding na drie generaties in de geschiedenisboeken. De Punto verscheen in de eerste helft van de jaren negentig op de markt en verving de Uno. In 200 bracht Fiat de tweede generatie, in 2005 de huidige editie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla
-
Superruim, spotgoedkoop tanken en dat voor 31.000 euro
-
Enorme prijsstijging op komst: zoveel meer kost liter benzine straks
-
Rijbewijs vergeten? Met deze app heb je ‘m in de toekomst altijd bij je
-
Niet alleen Elon Musk: deze autofabrikant heeft ook raketten
-
Nissan laat ineens drie nieuwe elektrische auto’s zien
-
Dit kost de wasstraat gemiddeld in Nederland en hier ben je het meest kwijt