Precies 41 jaar nadat Volkswagen de inmiddels legendarische aanduiding GTI lanceerde komt, Volkswagen met een spirituele opvolger: de Up GTI.

Volkswagen Up GTIHet is de kleinste Volkswagen van dit moment, maar niet de kleinste GTI ooit. De 3,54 meter lange Up GTI is een fractie langer dan de ooit gevoerde Lupo GTI. Ook de krachtbron is niet de zwakste ooit. Sterker nog, de krachtbron in het korte neusje levert precies 5 pk meer dan de allereerste originele GTI, op basis van de eerste generatie Golf. Volkswagen noemt de krachtigste Up een echte ‘Gran Turismo Injectie’, eentje in de geest van de stamvader. Dat begint bij de aankleding van de auto. De snelste Up valt op door rode strepen in de zwarte grille, stoelen met ruitjesmotief, een verlaagd (15 mm) onderstel, 17 inch grote lichtmetalen wielen en zwarte buitenspiegelkappen. De kleuren voor het koetswerk komen overeen met die van de eerste Golf GTI, die in wit, grijs, zwart en rood werd aangeboden. Voor de Up is daar blauw aan toegevoegd.

up-gti-concept-41.0 Turbo

Het epicentrum van de Up GTI wordt gevormd door een 1.0-driecilinder turbomotor. Het blok perst er 115 pk/230 Nm uit en brengt de 997 kg lichte hatchback in 8,8 tellen van stilstand naar 100 km/h. De top bedraagt 197 km/h. Ter vergelijking, de originele GTI had een atmosferische 1.6-motor onder de kap. De krachtbron was goed voor 110 pk en bracht de 810 kg lichte Golf I in negen tellen van stilstand naar 100 km/h. De Golf GTI haalde 182 km/h.

up-gti-concept-5GTI Treffen

Volkswagen brengt de GTI-uitvoering begin 2018 voor een nog onbekende prijs op de markt. Wie de auto reeds live wil bereiken, kan terecht op het GTI Treffen aan de Wörthersee, dat dit jaar van 24 tot en met 27 mei wordt gehouden. Duizenden GTI-liefhebbers zullen zich daar verzamelen om onder andere  de benjamin van de GTI-familie te verwelkomen.

Reageren op dit artikel:

Jaguar XF Sportbrake
Vorig bericht

Jaguar XF Sportbrake schuilt onder tennisballen

BMW M4 CS - Autovisie.nl
Volgend bericht

Exclusieve BMW M4 CS krijgt exclusief prijskaartje

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.