Het einde is in zicht voor Volvo’s dieselmotor. De fabrikant reserveert geen budget voor een nieuwe generatie zelfontbrander. Het geld dat gemoeid zou zijn met de ontwikkeling van een nieuwe oliegestookte viercilinder wordt besteed aan elektrotechniek. 

Volvo XC60

Dat heeft topman Samuelsson woensdag gezegd in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Waarschijnlijk zullen deze motoren nog tot 2023 gemaakt blijven worden. Het bestaande blok, dat slechts enkele jaren oud is, wordt door de fabrikant verder aangepast om aan de toekomstige milieueisen te voldoen. Wanneer de krachtbron niet meer mee kan, valt pas het doek. De doorontwikkeling van de dieselhybride is al geruime tijd geleden stilgelegd, ondanks dat die plug-in hybride-aandrijflijn nog steeds in de V60 wordt aangeboden.

Verschillende configuraties

De nieuwste Volvo-dieselmotor is een 1969 cc grote viercilinder met een boring en slag van 82 en 93,2 mm. De krachtbron is er door softwareaanpassingen in verschillende configuraties: 120 pk, 136 pk, 150 pk, 177 pk, 190 pk en 225 pk. De oliegestookte 2.4-vijfcilinder zal spoedig verdwijnen.

Hybride

Volvo werkt momenteel aan nieuwe plug-in hybride-aandrijflijnen. Daarbij wordt een elektro-unit aan een benzinemotor gekoppeld. Naast een viercilindermotor, zoals in de XC60 en XC90, komt er ook een variant met een driecilindermotor. Die krachtcentrale komt in de 40-familie, maar zal ook zijn weg vinden naar de 60-reeks en mogelijk zelfs de 90-serie. In 2019 moet een volledig elektrische Volvo op de markt komen.

Reageren op dit artikel:

Fiat Argo
Vorig bericht

Onduidelijkheid over Europese carrière Fiat Argo

Ford Fiesta
Volgend bericht

Ford start bouw nieuwe Fiesta

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.