Het lijkt wel of Skoda een werknemer fulltime productie-aantallen laat controleren, want het ene verkoopbericht na het andere volgt. Bouwde de fabrikant recent nog de viermiljoenste Fabia, nu is het de beurt aan de 15-miljoenste Skoda onder supervisie van Volkswagen.

skodaSamenwerking

Een samenwerking, zo zien Volkswagen en met name Skoda de productie van de huidige modellen. Alweer in 1991 trad Skoda toe tot de Volkswagen Group. Sindsdien heeft de Tsjechische autobouwer ook een enorme vlucht gemaakt als het gaat om de bouw van auto’s. De autofabrikant mag dan sinds 1905 auto’s bouwen, op het moment dat Volkswagen instapte stond de productieteller op meer dan vier miljoen eenheden. In de afgelopen 26 jaar kwamen daar liefst 15 miljoen stuks bij, zo meldt de productieteller.

Productierecord

Met name in de afgelopen jaren groeide Skoda heel hard. Afgelopen jaar boekte het 112 jaar oude bedrijf een nieuw verkooprecord. Er verlieten over heel 2017 zo’n 1.126.500 voertuigen de productiepoorten. Ter vergelijking, in 1991 lag het jaarvolume op zo’n 170.000 auto’s.

De viermiljoenste Skoda Fabia

De viermiljoenste Skoda Fabia

Fabrieken

Skoda bouwt zijn modellen in verschillende fabrieken. In Tsjechië staan er productiefaciliteiten in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí, terwijl het ook auto’s bouwt of laat bouwen in China, India, Rusland en Slowakije.

Skoda-productie onder supervisie Volkswagen

FAVORIT: 768.690 (1991 – 1995)

FELICIA: 1.401.489 (1994 – 2001)

OCTAVIA: 5.618.597 (1996 – tot heden)

FABIA: 4.004.569 (1999 – tot heden)

SUPERB: 1.026.055 (2001 – tot heden)

ROOMSTER: 371.503 (2006 – 2015)

YETI: 659.631 (2009 – tot heden)

CITIGO: 222.127 (2011 – tot heden)

RAPID: 892.732 (2011 – tot heden)

KODIAQ: 34.607 (2016 – tot heden)

TOTAAL: 15.000.000 (1991 – tot heden)

 

Productiemijlpalen Skoda

2006: 10.000.000 Skoda’s

2009: 12.000.000

2012: 14.000.000

2013: 15.000.000

2016: 18.000.000

2016: 19.000.000

Reageren op dit artikel:

peugeot instinct concept
Vorig bericht

Peugeot 508 geen traditionele sedan meer

nissan_leaf_26
Volgend bericht

"Verkoop elektrische Renaults en Nissans teleurstellend"

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.