Het resultaat van Ferrari’s overstap op een geblazen motor wordt door de internationale jury van de Engine of the Year-verkiezing hoogst gewaardeerd. Voor de tweede maal wint de Italiaanse autobouwer met zijn V8-turbomotor de felbegeerde bokaal.

De 2017-editie van de International Engine of the Year-verkiezing, waarin Autovisie participeert, is net als vorig jaar gewonnen door Ferrari met zijn explosieve V8-turbomotor uit de 488 GTB. De Italiaanse krachtbron nam het in de verkiezing op tegen onder andere de 3.0 turbomotor uit de Porsche 911 en de 1.5-hybride-aandrijflijn uit de BMW i8.

Ferrari 488

Het is niet voor het eerst dat een krachtbron zijn titel prolongeert, maar het is tot op heden slechts weinig merken gelukt. BMW, Ford en Volkswagen gingen Ferrari voor. Het succes van de 670 pk sterke krachtbron wordt verder duidelijk door het aantal prijzen dat de 3.902 cc grote V8 met twee turbo’s sinds zijn lancering wist te pakken. Net als tijdens eerdere edities won het blok ook dit keer de categorieën Performance Engine en de klasse ‘3.0 tot 4.0’. Overigens pakte Ferrari in de klasse ‘motoren groter dan 4,0 liter’ de hoogste notering met de V12-motor uit de F12 TDF. Het blok kreeg 30% meer punten dan de nummer 2, de 5.2 V10 uit de Audi R8 en Lamborghini Huracán.

 

Best New Engine
Honda 3.5-hybrid

Best Green Engine
Tesla full electric

Best Performance Engine
Ferrari 3.9 twin turbo V8

Best Electric Powertrain
Tesla full electric

Tot 1,0 liter
Ford 999 cc driecilinder EcoBoost

1,0 tot 1,4 liter
PSA Peugeot Citroën 1.2-driecilinder

1,4 tot 1,8 liter
BMW 1.5-driecilinder hybrid

1,8 tot 2,0 liter
Porsche 2.0 Turbo

2,0 tot 2,5 liter
Audi RS 2.5-vijfcilinder

2,5 tot 3,0 liter
Porsche 3.0-zescilinder boxer

3,0 tot 4,0 liter
Ferrari 3.9 V8 twin turbo

Boven 4,0 liter
Ferrari 6262 cc V12

 

Reageren op dit artikel:

Audi e-tron Sportback
Vorig bericht

Gevochten voor Brusselse Audi e-tron Sportback

Lamborghini Estoque
Volgend bericht

Lamborghini werkt weer aan vierpersoons sportwagen

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.