De gouwe ouwe Holden Commodore is niet meer, dus moet ook de Vauxhall VXR8 het veld ruimen. Het afscheid komt in vijftienvoud, want zoveel speciale VXR8 GTS-R’s worden er nog gebouwd.

Vauxhall VXR8 GTS-R

Dat zijn dan gelijk de krachtigste auto’s die Vauxhall (en daarmee nu ook de PSA Group) ooit heeft gebouwd. Ze brengen 595 pk aan het asfalt uit een 6,2 liter supercharged V8. De Vauxhall moet daarmee Holden voor laten gaan, want in Australië zwaaide dat merk de Commodore uit met de 645 pk (!) leverende GTSR W1.

LEES OOK: OFFICIEEL – PSA GROUP IS NIEUWE EIGENAAR OPEL

Zowel in de Holden als in de Vauxhall gaan al die rollende spieren via de achterwielen naar het asfalt. De VXR8 GTS-R heeft een sperdifferentieel, grotere remmen met sterkere klauwen en 20 inch lichtmetalen wielen. Zoals gezegd komen er slechts vijftien exemplaren op de Britse markt. En nog wel voor een ‘redelijke’ prijs ook. De Vauxhall VXR8 GTS-R – met 595 pk, vergeet dat niet – kost niet meer dan 74.500 pond (net geen 85.500 euro).

Vauxhall VXR8 GTS-R

VIDEO: Met Holden Ute over roemruchte wegen Australië

Reageren op dit artikel:

Aston Martin
Vorig bericht

Aston Martin komt in 2020 met 488 GTB-concurrent

Porsche 911 GT2 RS
Volgend bericht

Nieuwe Porsche 911 GT2 RS krijgt waterinjectie

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”