Groots, grootser, Rolls-Royce Phantom. Na veertien jaar wordt het enorme vlaggenschip van een van de meest prestigieuze automerken ter wereld afgelost door een volledig nieuw exemplaar. Dit is de gloednieuwe Rolls-Royce Phantom.

Rolls-Royce Phantom 2017 EWB - Autovisie.nl

De Spirit of Ecstasy heeft weer net een beter uitzicht, vanaf de hogere grille van de nieuwe Phantom. Het is alweer de achtste generatie van de auto, waarvan de eerste terug dateert naar 1929. Het nieuwe model moet weer luxueuzer zijn dan zijn voorganger, weer comfortabeler worden en ook – belangrijk voor de chauffeur – nog beter rijden dan voorheen.

Platform

Rolls-Royce introduceert met de nieuwe Phantom niet alleen een nieuw model, maar ook een volledig nieuw platform. De auto is namelijk gebouwd op een nieuw spaceframe dat volledig gemaakt is van aluminium. Daar hoort, Rolls-Royce kennende, natuurlijk een toepasselijke naam bij: “the Architecture of Luxury”. Het zal de basis vormen voor alle toekomstige Rolls-Royces, inclusief de SUV (die we geen SUV mogen noemen) en de opvolger van de Dawn, de Wraith en de Ghost.

Maar, terug naar de Phantom. Het platform is niet alleen lichter dan voorheen, maar zorgt ook voor veel meer stijfheid. De nieuwe auto is dan ook dertig procent stijver dan zijn voorganger. Ondanks dat het platform lichter is, stijgt het gewicht van de auto wel, van 2550 kilogram, naar 2625 kilogram, voor de versie met de normale wielbasis. Het heeft allemaal te maken met de hoeveelheid techniek, maar daarover zometeen meer.

V12

Waar Rolls-Royce vroeger het vermogen eenvoudigweg aanduidde als ‘adequate’, geeft het merk nu toch het vermogen op van de gloednieuwe 6,75 liter V12 met dubbele turbo: 572 pk en 900 Nm. De motor is altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF. Normaal gesproken zouden klanten van Rolls-Royce ook niet vragen om de tijd van 0-100 km/h, maar omdat tijden veranderen: de auto doet het in 5,3 tellen. Inderdaad, ‘adequaat’.

Sound of Silence

Veel zul je overigens niet horen van de V12, want Rolls-Royce heeft maar liefst 130 kilogram aan geluidsdempend materiaal aangebracht in de Phantom. Combineer dat met 6 millimeter dik dubbelglas rondom, een dubbele vloer met geluidsdempend materiaal en zelfs een schuimlaag in de banden en je krijgt volgens Rolls-Royce de stilste personenwagen ter wereld. Hij is zo stil dat geluidsengineers moesten kijken of de apparatuur wel klopte. In totaal is hij zo’n tien procent stiller dan de vorige Phantom, die al extreem stil was. En vooruit: hier heb je een linkje naar Simon en Garfunkel.

Design

Helemaal nieuw en toch duidelijk herkenbaar als een Phantom. De auto wordt vandaag in twee maten voorgesteld: de standaardvariant en de Extended Wheelbase (EWB). De auto is 8 millimeter hoger dan voorheen, met een hoogte van 1646 millimeter en is met 2018 millimeter ook 29 millimeter breder. Tegelijkertijd is hij met 5762 millimeter ook 77 millimeter korter geworden dan voorheen, waarvan 19 millimeter in de wielbasis, die nu standaard 3552 millimeter meet. De EWB voegt daar een extra 20 centimeter aan toe. De binnenruimte is dan ook vergelijkbaar aan die van de vorige Phantom, al is de hoofdruimte wel groter.

Techniek

Zoals je mag verwachten van het vlaggenschip van het Britse luxemerk zit de auto vol met techniek. Denk aan schermen met een hoge resolutie, een head-up display en een stereocamera die het wegdek scant en de luchtvering erop instelt, zodat je drempels en hobbels tot 100 km/h niet meer voelt. Die camera noemt Rolls-Royce overigens ‘Flagbearer’ noemt, naar de mannen die lang geleden voor luxewagens uit liepen met een rode vlag. Ook heeft hij onder meer laserverlichting die tot 600 meter ver kan schijnen en vier camera’s rondom. Misschien wel het mooiste is dat veel van de technologie ook te ‘verstoppen’ is, omdat klanten van Rolls-Royce ook wel eens niet gestoord willen worden door alle mogelijke techniek.

De prijs is nog niet bekend, maar daar vraag je als klant van Rolls-Royce uiteraard ook helemaal niet naar.

Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom EWB

Reageren op dit artikel:

Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nl
Vorig bericht

Porsche stapt uit LMP1-klasse

Sjoerds Weetjes - Lamborghini Centenario - Autovisie.nl
Volgend bericht

Sjoerds Weetjes #38: wat maakt de Lamborghini Centenario zo speciaal?

Wouter Spanjaart

Wouter Spanjaart

Redacteur met veel interesse in gadgets en de laatste techniek. Wordt echter helemaal gelukkig van de meest uiteenlopende klassiekers. Heeft een grote voorliefde voor oude Britten, maar droomt van een Facel Vega HK500.