Renault heeft geleerd van de Twingo-nagellak en komt nu met iets veiligers: een theepot in de kleuren van de Renault RS01. En dat is niet voor niets. Want die allereerste Formule 1-auto van Renault kwam regelmatig dampend de pits in.

Yellow Teapot

Want ja, ook eind jaren zeventig bleven de F1-wagens van Renault niet heel. De RS01 was de eerste turboauto in het startveld (hij had ook als eerste radiaalbanden), maar werd helaas geplaagd door de nodige kinderziektes. Hij kwam zelfs zo vaak rokend langs de baan te staan, dat hij door andere teams de ‘yellow teapot’ werd genoemd.

LEES OOK: RENAULT CAPTUR IS NAAR DE KAPPER GEWEEST

Zie daar de reden dat deze theepot bestaat. Het is veertig jaar geleden dat de Renault RS01 over de wereldcircuits strompelde. Vooruit, hij was experimenteel in het begin. Een proefballonnetje. Dat verklaart misschien waarom de RS01 in 1977 in vier van de zeventien races uitviel en in 1978 zelfs in negen van de zeventien races. Wel een mooie theepot trouwens, dit. Hij is er vanaf september in een oplage van veertig (te koop in het Atelier Renault voor 129 euro).

Renault RS 2027 Vision: Max’ toekomstige kampioensauto

Reageren op dit artikel:

Volkswagen Gen.E
Vorig bericht

Volkswagen: 'In 2025 ontstaat groot tekort aan batterijen'

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”