BMW heeft veel om te laten zien op de IAA in Frankfurt. Want naast de nieuwe M5 en Concept Z4 staat ook deze vernieuwde i3 op de beursvloer. Meest in het oog springende wijziging? De toevoeging van een ‘sportieve’ i3s.

BMW i3

Beide modellen hebben een accupakket met een capaciteit van 33 kWh. De 22 kWh-batterij wordt niet meer geleverd. Zowel de i3 als de i3s hebben daarmee in de praktijk een actieradius van ongeveer 200 kilometer (het theoretische NEDC-verbruik is tussen de 280 en 300 kilometer). Daarbij blijven er varianten met een range extender leverbaar. Ze zijn uitgerust met een 38 pk sterke tweecilinder benzinemotor en halen in werkelijkheid een actieradius van in totaal 330 kilometer.

184 pk en 270 Nm

Het vermogen en koppel van de i3 blijven gelijk op 170 pk en 250 Nm. De i3s schopt het tot 184 pk en 270 Nm. Die laatste gaat daarmee in 6,9 seconden van stilstand naar 100 km/h, waarmee hij 0,4 seconden sneller is dan de i3. De topsnelheden van beide modellen liggen niet bijster ver uit elkaar. De i3 houdt het voor gezien bij 150 km/h, de i3s gaat nog door tot 160 km/h.

Bredere wielkasten

De i3s is te herkennen aan zijn zwarte dak en raamstijlen en aan zijn iets bredere wielkasten, met daarin 20 inch lichtmetalen wielen. Het model heeft tevens een sportonderstel en ligt daardoor 1 centimeter lager dan de gewone i3. De opgewaardeerde BMW i3 en de BMW i3s staan vanaf november bij de Nederlandse dealers.

BMW i8 kleurt vrolijk rood

Reageren op dit artikel:

Continental GT
Vorig bericht

Nieuwe Bentley Continental GT is herkenbaar anders

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”