Personenuitvoeringen van bestelbusjes zijn voor particulieren nieuw haast onbetaalbaar. Gebruikt is dat een ander verhaal: dan bieden dit soort auto’s juist heel veel ruimte tegen een scherpe prijs!

Citroën Berlingo (2008 – heden)

citroen_berlingo_multispace_12De Berlingo is identiek aan de Peugeot Partner. Aan ruimte geen gebrek aan boord. Voor het geval je thuis drie kinderen rond hebt lopen of omdat de rollator van je hulpbehoevende moeder nog wel eens achterin moet. Op de drie stoelen tussen de schuifdeuren kunnen ook volwassenen prima uit de voeten. Bestuurder en voorpassagier zitten opvallend hoog. Dat went wel, maar een rustige rijstijl is geboden, anders schuif je zo van jouw stoel. Geluidsniveau en veercomfort zijn acceptabel. Via www.gaspedaal.nl traceren we bij een autobedrijf in Beilen een blauwe 1.6 ‘Multispace’ (2008, 190.000 km). Voor € 4.950 moet je wel een kleine parkeerschade voor lief nemen.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze generatie van de Berlingo toont zich uitermate betrouwbaar. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan, maar specifieke klachten zijn bij de Wegenwacht niet bekend.

Renault Kangoo (2008 – heden)

renault_kangoo_22

De Kangoo heeft binnen dit segment altijd zijn eigen plekje gehad. Ook al is het officieel de personenuitvoering van een bedrijfswagen, zijn afmetingen zijn een stuk compacter dan die van de concurrentie. De Renault is een soort kruising tussen een bestelbus en een normale hatchback. Dat kan precies zijn wat je zoekt. Wanneer je bijvoorbeeld een hobby koestert waarvoor je nogal wat spullen te vervoeren hebt. De Kangoo rijdt best lekker, zeker met wat belading. Naast een flinke bagageruimte heeft hij ook de nodige opbergvakken. Bij een autobedrijf in Druten spotten we voor € 3.945 een keurig zilvergrijs exemplaar met een 1.6-liter benzinemotor (2008, 155.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Bij de Kangoo wil de elektrische stuurbekrachtiging wel eens uitvallen. Dat kan verschillende oorzaken hebben; in de meeste gevallen lost de Wegenwacht het probleem ter plekke voor je op. De vier individuele bobines van de 1.6-liter benzinemotor kunnen er mee ophouden. Mits er aan zo’n bobine valt te komen, is dat ook snel gemaakt. Het duurt een stuk langer om de stroomdraad van de brandstofpomp weer vast te maken. Maar de Wegenwacht kán het wel!

Volkswagen Caddy (2004 – heden)

volkswagen_caddy_life_5

Het is even wennen, maar deze Volkswagen rijdt eigenlijk verbazend goed. Je hoort de motor iets nadrukkelijker dan in een standaard personenwagen en wanneer er niets achteirn ligt, is de vering aan de achterzijde wat stug. De achterpassagiers zitten op een brede bank, die je kunt omklappen of volledig verwijderen. Vanwege zijn hoge daklijn verbruikt een Caddy uiteraard meer brandstof dan een Volkswagen Golf, maar veel scheelt het niet. Bij een ànder autobedrijf in Beilen (in hetzelfde dorp troffen we toevallig ook de Berlingo van onze keuze) staat een grijze 1.4 Comfortline (2005, 216.000 km) te pronken voor € 4.690.

Oordeel van de Wegenwacht

Een benzinemotor die niet op alle cilinders loopt, kan bij de Caddy worden veroorzaakt door een kapotte bobine of een doorslaande bougiekabel. De exacte oorzaak is afhankelijk van het gekozen motortype. Een vastzittende overdrukklep van de turbo maakt ook dat de motor slecht loopt. De Wegenwacht verhelpt die storingen stuk voor stuk voor je. Dat is niet geval wanneer je een diesel rijdt met een kapotte oliepomp: die moet helaas op transport.

Ons advies

De Renault is weliswaar ietsje kleiner dan de twee andere suggesties op deze pagina, maar de Fransman heeft wel onze voorkeur. Meer ruimte nodig? Dan de Citroën!

Reageren op dit artikel:

Sjoerds Weetjes TVR - Autovisie.nl
Vorig bericht

Sjoerds Weetjes #41: De handtekening van een hond op een TVR

Ford Mustang
Volgend bericht

Autovisie Kennisquiz: Een grote beestenboel

Autovisie

Autovisie