Ben je zelfstandig ondernemer en rijd je een auto die ouder is dan 15 jaar, dan betaal je alleen bijtelling over de handelswaarde van die auto en dus niet over de catalogusprijs. De volgende drie luxe zakensedans worden daardoor wel héél erg interessant.

BMW 5 Serie (1995 – 2003)

B855_2       JUM-09B

Deze 5 Serie wordt in liefhebberskringen aangeduid met de interne modelaanduiding ‘E39’. Het is een tijdloos mooie auto die dankzij de verfijnde combinatie van een comfortabel onderstel en een sportief stuurgedrag fenomenaal rijdt. In Duitsland worden nog steeds keurige exemplaren van de eerste eigenaar aangetroffen, die vanwege de bovenstaande fiscale regeling naar Nederland worden gehaald. Meestal zijn die auto’s in topconditie, maar goedkoop autorijden is natuurlijk iets heel anders. De stationwagens zijn het populairst; naar verhouding is een sedan dus de betere koop. Via www.gaspedaal.nl vinden we bij een dealerbedrijf in Purmerend een zilvergrijze 540i Executive (1999, 48.000 km!) voor € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Het contactslot van dit type BMW is een zwak punt. De kunststof schoepen van de waterpomp kunnen loskomen van het metalen asje, waardoor de motor heet loopt. Nauwelijks vertragen en witte rook uit de uitlaat duiden op inwendige lekkage van de rembekrachtiging. De levensduur van automatische transmissies is korter dan van de motoren, maar dan praten we wel over honderdduizenden kilometers.

Lexus GS (1997 – 2005)

lexus_gs300_20

Dit type Lexus is niet algemeen bekend, maar hij doet in geen enkel opzicht onder voor de andere twee suggesties op deze pagina. De GS is exclusiever dan een BMW en steekt qua rijcomfort de Mercedes naar de kroon. Niemand kan bovendien ontkennen dat het een fraaie verschijning is. Wie zijn zinnen op zo’n Lexus heeft gezet, doet er verstandig aan om gedurende enige tijd een website als www.gaspedaal.nl in de gaten te houden. Uiteindelijk stuit je dan op een exemplaar zoals dat bij een dealerbedrijf in Hardenberg wordt aangeboden. De prachtige, zilvergrijze GS300 Executive (1998, 86.000 km) kost € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Onverwoestbaar, dat is het enige juiste woord om deze Lexus te omschrijven. Juist omdat er niet vaak iets met de auto gebeurt, zijn onderdelen erg duur. Als er dan eindelijk eens iets kapot gaat, ben je ook wel aan de beurt.

Mercedes E-Klasse (1995 – 2002)

mercedes-benz_e270_cdi_14

Van de auto’s op deze pagina bestaat er veruit het grootste aanbod aan Mercedessen.  Ongeacht de exacte specificatie rijdt zo’n E-Klasse heel comfortabel, maar de zakenauto stuurt minder sportief dan een BMW. Het mooie is, dat een nette Mercedes altijd representatief blijft, hou oud de auto ook is. Dit is een keuze die je nooit hoeft uit te leggen. In Harderwijk stuiten we op een autobedrijf dat is gespecialiseerd in dit soort modellen. Daar hebben ze een bijzondere stationwagen uit 1998 in de showroom staan, met een potente V8 en 126.000 kilometer ervaring. Het prijskaartje bedraagt € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Helemaal rimpelloos is de reputatie van de E-Klasse niet. Roest komt nog wel eens voor. Het contactslot herkent de sleutel soms niet, maar daar weet de Wegenwacht een trucje voor. Door inwendige lekkage kan motorolie in de computer terecht komen. De benodigde reparatie loopt vervolgens in de papieren. Een slecht schakelende automaat kan ook door zo’n inwendig lek worden veroorzaakt. Snel laten maken, anders loopt het uit op een automaatrevisie.

Ons advies

Op grond van zijn betrouwbaarheid en de prijs/kwaliteitverhouding is de Lexus de beste keus. Je moet alleen wel snel reageren.

Reageren op dit artikel:

Aston Martin Cygnet Sjoerds Weetjes - Autovisie.nl
Vorig bericht

Sjoerds Weetjes #40: Waarom kwam Aston Martin met de Cygnet?

Autovisie Kennisquiz
Volgend bericht

Autovisie Kennisquiz: Gespot tijdens vakantie, herken jij alle auto’s?

Autovisie

Autovisie