Het gevoel van open rijden blijft speciaal, helemaal wanneer je in een exotische tweezitter met een overvloed aan pk’s rijdt. Het aanbod van tweepersoons supercabrio’s met meer dan 300 pk is opvallend genoeg zeer groot en je bent met gemak meer dan 200.000 euro kwijt. In dit overzicht leggen we de prijslimiet op 250.000 euro.

Deze zijn net te duur

Omdat we de limiet op 250.000 euro hebben gelegd, valt de McLaren 570S Spider met een vanafprijs van 272.150 euro buiten de boot, net als de Aston Martin V12 Vantage S Roadster met V12-motor met 571 pk en 620 Nm. Hetzelfde geldt ook voor de Lamborghini Huracán Spyder. Die is met een vanafprijs van 294.182 euro te duur, maar wel sensationeel goed dankzij die atmosferische V10.

In Italië is de keuze reuze

Italië is een land waarin supercabrio’s en hun fabrikanten floreren. Kijk bijvoorbeeld naar de Ferrari California T, voorzien van een biturbo V8 met 560 pk en 755 Nm. Een voor Ferrari-begrippen betaalbare auto, want hij kost 229.877 euro. Wat dat betreft is het best bijzonder dat Maserati voor een al enigszins verouderde GranCabrio Sport met ‘slechts 460 pk’ uit een atmosferische 4,7-liter V8 (klinkt fijn!) 241.823 euro vraagt. Maar dat terzijde, want zowel de Ferrari California T als de Maserati is een vierzitter, al is er achterin alleen ruimte voor twee kinderen. Hetzelfde geldt voor de Porsche 911 Cabriolet. Qua prijs vergelijkbaar met de Maserati en Ferrari is de Porsche 911 Turbo Cabriolet met 540 pk. Die kost 232.300 euro.

Donkervoort D8 GTO-S

We trappen voor ons eigenlijke overzicht af in Nederland. Niet vanwege een gevoel van chauvinisme, maar omdat een Nederlands product in dit overzicht nu eenmaal ‘goedkoop’ is in het segment van de supercabrio’s. We hebben het over de Donkervoort D8 GTO-S: een 740 kilogram lichte tweezitter met voorin een 2,5-liter Audi-vijfpitter met 340 óf 360 pk. Je hebt hem voor prijzen vanaf 158.575 euro. Mag het wat extremer en minder comfortabel? Ga dan voor een GTO-RS met ruim 400 pk sterke Audi-motor. Die weegt slechts 695 kilogram en sprint in 2,7 seconden naar 100 km/h. Goedkoop? Nee, dat niet. Donkervoort vraagt minimaal 203.345 euro.

Mercedes-AMG GT Roadster

Liever iets Duits? Mercedes-AMG levert een fijne GT Roadster met voorin een 4,0-liter biturbo V8 met 476 pk en 630 Nm, goed voor een top van 302 km/h en een 0-100-tijd van exact vier seconden. Wat moet dat kosten? Minimaal 173.382 euro. Heb je een wat ruimer budget? De GT C – leverbaar vanaf 224.350 euro – heeft 557 pk en 680 Nm. Met die auto accelereer je in 3,6 seconden naar 100 km/h en haal je een top van 316 km/h.

Denk ook eens aan een Morgan

Een vergelijkbaar geprijsd alternatief voor zo’n AMG GT Roadster met 476 pk? Een Morgan natuurlijk! De 1.220 kilogram zware Plus 8 met 4,8-liter BMW V8 (367 pk/490 Nm) sprint in 4,2 seconden naar 100 km/h en kost 164.999 euro. De Morgan Aero 8 is met een vanafprijs van 174.999 euro iets duurder, maar heeft dezelfde aandrijflijn. Je betaalt dan vooral voor de looks. De Plus 8 staat dichter bij het origineel.

Audi R8 Spyder V10

Als je maximaal 250.000 euro te spenderen hebt, dan valt een R8 Spyder V10 eigenlijk niet buiten je budget. Die is met een vanafprijs van 250.760 euro iets te duur, maar we zien het kleine prijsverschil van 760 euro graag door de vingers, ook al blijft er dan geen ruimte meer over voor opties. De ongeblazen V10-motor is de investering overigens meer dan waard. Dankzij 540 pk en vierwielaandrijving sprint de R8 Spyder V10 in 3,6 tellen naar 100 km/h en haalt hij een top van 318 km/h. De Audi speelt keer op keer een symfonie af van the best of Andrea Bocelli.

audi-r8-spyder-v10

Jaguar F-Type Convertible SVR

Dat kun je niet zeggen van een Jaguar F-Type Convertible SVR. Daarmee verklaar je na iedere start de oorlog aan je omgeving, zelfs in de normale stand. Open de vlinderkleppen en het geweld wordt nog heviger. Indrukwekkend, want de 5,0-liter Supercharged V8 met 575 pk buldert erop los en maakt de F-Type sensationeel snel. Hij sprint in 3,7 tellen naar 100 km/h en haalt een top van 314 km/h. En dat voor 211.520 euro. In dit segment niet eens zo heel duur.

jaguar-f-type-svr

Chevrolet Corvette Z06 Convertible

Het wedstrijdje ver plassen wordt gewonnen door een Amerikaan met opmerkelijk goede kwaliteiten. Juist: de Corvette Z06 Convertible. Op een vermogen van 659 pk en 881 Nm trekkracht heeft geen enkele auto in dit overzicht een passend weerwoord. Je betaalt ‘slechts’ 196.810 euro voor de versie met handgeschakelde zevenbak. De automaat met acht verzetten is er voor prijzen vanaf 214.390 euro. En ja, de Corvette Grand Sport Convertible met 466 pk heb je voor 170.100 euro, maar omdat het prijsverschil tussen de Grand Sport en Z06 relatief klein is, is ons advies om door te sparen voor de topversie. Je leeft tenslotte maar een keer.

chevrolet-corvette-z06-convertible

Goedkoper, maar net zo leuk

Aanzienlijk goedkopere alternatieven zijn tweezitters als de Nissan 370Z Roadster (100.850 euro) met 328 pk en de 380 pk sterke en 1.076 kilogram zware Lotus Exige Sport 380 Roadster. De Lotus heeft een vanafprijs van ongeveer 140.000 euro. Mag het nóg extremer dan de Lotus? Denk dan ook eens aan een Caterham 620R. Die heeft een Supercharged 2.0 Duretec-motor met 310 pk en weegt slechts 572 kilogram (!). Je hebt hem voor omgerekend 85.000 euro. Voor een fractie van de prijs ben je ook dan iedereen te snel af, maar comfort? Nee, dat niet. Een Mercedes-Benz SLC 43 met 367 pk (vanaf 80.991 euro), Audi TT RS Roadster met 400 pk à 90.900 euro of Porsche 718 Boxster S met 350 pk (vanaf 87.300 euro) bieden dat weer wel. Zo zie je maar: er is voor iedereen wel wat.

Reageren op dit artikel:

MX-5 NA
Vorig bericht

Mazda komt met restauratieafdeling voor MX-5 NA

Pininfarina Sergio
Volgend bericht

Pininfarina Sergio - één van zes - te koop in Nederland

Autovisie

Autovisie