Stukje bij beetje komen er meer gegevens vrij van de nieuwe TVR. Zijn onthulling vindt plaats over een kleine maand, maar nu al wil het merk laten weten dat hij een handgeschakelde versnellingsbak krijgt.

TVR handbak - Autovisie.nl

Klassiek recept

Een grote motor voorin, achterwielaandrijving, een laag gewicht en een handgeschakelde versnellingsbak. Het eerste nieuwe model van TVR in twaalf jaar tijd wordt gebouwd volgens traditioneel recept. Tegelijkertijd laat het merk ook – een stukje – van zijn traditie los, want de knoppen die om de versnellingspook zitten, ogen behoorlijk conventioneel en ergonomisch verantwoord. Dat laatste kon je onmogelijk zeggen van TVR’s van de afgelopen twintig jaar.

tvr-teaser3a

Wat weten we al?

De nieuwe sportwagen krijgt een atmosferische 5,0 liter V8 die ontwikkeld is door Cosworth. De auto zal gebouwd worden in Wales, waar het merk een nieuwe fabriek heeft gevestigd. Het nieuwe model gaat zo rond de 1250 kg wegen en moet ruim 322 km/h halen. Nul naar honderd doet hij in minder dan vier tellen. In eerste instantie bouwt het Britse merk 500 exemplaren van de auto, die allemaal al verkocht zijn. De productie zal beginnen in het voorjaar van 2018. In 2019 zijn de eerste linksgestuurde exemplaren aan de beurt.

Revival

TVR lanceert de nieuwe auto – die waarschijnlijk Griffith gaat heten – op Goodwood Revival, een van de grootste klassiekerevenementen van Engeland. Daar zal de auto omringd zijn door verschillende modellen uit de zeventigjarige geschiedenis van het merk.

Hoe nijdig klinkt de nieuwe TVR? Nou, zo!

Reageren op dit artikel:

Singer Williams Porsche 911 boxermotor - Autovisie.nl
Vorig bericht

Williams gaat ultieme luchtgekoelde zescilinder bouwen

Honda NSX - Autovisie.nl
Volgend bericht

Autovisie TV: laagvliegen met de Honda NSX (2017)

Wouter Spanjaart

Wouter Spanjaart

Redacteur met veel interesse in gadgets en de laatste techniek. Wordt echter helemaal gelukkig van de meest uiteenlopende klassiekers. Heeft een grote voorliefde voor oude Britten, maar droomt van een Facel Vega HK500.