Het gaat de goede kant op met Lotus Cars. De sportwagenfabrikant schermt met 2 miljoen pond (2,2 miljoen euro) aan brutowinst voor aftrek van overheadkosten, maar verloor in het fiscale jaar 2016/2017 eigenlijk 11,2 miljoen pond (12,3 miljoen euro).

Lotus Cars

Maar dat is een betere prestatie dan een jaar eerder. Toen kwam Lotus tot 16,3 miljoen pond (18 miljoen euro) aan brutoverlies voor aftrek van overheadkosten en een eigenlijk verlies van 41,2 miljoen pond (45,4 miljoen euro). Lotus had in het afgelopen fiscale jaar een omzet van 89,1 miljoen euro (98 miljoen euro). De verkopen in Europa en de Verenigde Staten gingen respectievelijk met 57 procent en 600 procent (!) omhoog.

Eigendom van Geely

Algemeen directeur Jean-Marc Gales denkt dat het hervonden succes te maken heeft met de introductie van een verbeterd modellengamma. Hij vindt dat Lotus momenteel zijn sterkste producten ooit aanbiedt. Lotus was sinds 1996 eigendom van de Maleisische autofabrikant Proton. Twee maanden geleden heeft het Chinese Geely (eigenaar van Volvo) echter een aandeel van 49,9 procent in Proton genomen en een aandeel van 51 procent in Lotus.

Sjoerds Autoweetjes #27: Dit is een Lotus Elan… Toch?

Reageren op dit artikel:

Porsche 917K
Vorig bericht

Onder de hamer: Porsche 917K van Jo Siffert

Aston Martin Cygnet Sjoerds Weetjes - Autovisie.nl
Volgend bericht

Sjoerds Weetjes #40: Waarom kwam Aston Martin met de Cygnet?

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”