“De nieuwe Cayenne heeft veel gemeen met de iconische 911”, roept Porsche in zijn persbericht. Nou… De nieuwe Porsche Cayenne heeft nog veel meer gemeen met de oude Cayenne. Al is onderhuids vrijwel alles in het nieuw gestoken.

Porsche Cayenne

We gaan het er verder niet meer over hebben. Het uiterlijk van de nieuwe Cayenne is wat ons betreft een beetje teleurstellend. Iets teveel van het bekende. Maar verder is de Porsche natuurlijk weer helemaal bij de tijd. De derde generatie van de Cayenne staat vanaf 3 december bij de dealers, maar op het volledige leveringsprogramma moeten we nog even wachten.

Tiptronic S

Bij de marktintroductie zijn slechts twee varianten beschikbaar: de Cayenne en de Cayenne S. Die eerste heeft een 3,0 liter zescilinder turbomotor met 340 pk (plus 40 pk ten opzichte van eerder) en die tweede haalt 440 pk uit een 2,9 liter V6 biturbo (plus 20 pk ten opzichte van eerder). Ze zijn beide gekoppeld aan een nieuwe achttraps Tiptronic S-automaat.

Sport Chrono

De Cayenne haalt 100 km/h in 6,2 seconden (5,9 seconden met het Sport Chrono-pakket) en houdt pas bij 245 km/h op met accelereren. De S-variant heeft een 20 km/h hogere topsnelheid en doet de sprint in 5,2 seconden (4,9 seconden met het Sport Chrono-pakket). Het Sport Chrono-pakket biedt vier rijmodi: Normal, Sport, Sport Plus en een individueel instelbare stand. De Sport Response-knop stelt de motor en transmissie in op maximale prestaties.

48 Voltsysteem

Daarbij beschikt de Cayenne over het Porsche 4D Chassis System, dat achterwielbesturing combineert met luchtvering en rolstabilisatie. Ook zijn Porsche Active Suspension Management-dempers (standaard op de Cayenne S) en Porsche Dynamic Chassis Control leverbaar. Dat laatste wordt niet langer hydraulisch aangestuurd, maar elektrisch via een nieuwe 48 Voltsysteem.

Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Cayenne tot zo’n 65 kilogram lichter geworden dan zijn voorganger (1985 ten opzichte van 2040 kilogram). De Porsche is marginaal gegroeid, vooral in de lengte (plus 6,3 centimeter tot 4,92 meter) en de breedte (plus 5 centimeter tot 1,98 meter). Zijn bagageruimte meet 770 liter, waarmee hij 100 liter groter is dan eerst.

Meer dynamiek

De Cayenne rolt standaard op 19 inch wielen (voorheen 18 inch) en is leverbaar met wielen tot wel 21 inch. Achter heeft de auto nu bredere banden dan voor, wat voor extra stabiliteit en meer dynamiek in bochten zou moeten zorgen. De speciale offroadmodus van de vierwielaangedreven Porsche heeft vier standen: Modder, Gravel, Zand en Rotsen.

Speciale glans

Nieuwigheidje is ook nog Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Dit zijn stalen remschijven met een tungsten-carbide coating. Dat laagje zou voor hogere frictiewaarden zorgen, minder slijtage en een lagere afgifte van remstof. Bovendien meldt Porsche dat ze bij gebruik een speciale glans ontwikkelen. PSCB is verkrijgbaar in combinatie met de 20 en 21 inch lichtmetalen wielen.

109.800 euro

De nieuwe Porsche Cayenne komt officieel op 3 december op de markt, maar is reeds te bestellen bij de dealers. De bij de introductie beschikbare modellen zijn nauwelijks in prijs veranderd. De Cayenne is er vanaf 109.800 euro en de Cayenne S moet minimaal 129.100 euro opbrengen. In de nabije toekomst volgen uiteraard de Cayenne Turbo, Cayenne Diesel en Cayenne E-Hybrid.

Reageren op dit artikel:

Volkswagen
Vorig bericht

'Sjoemeltechnicus' Volkswagen moet de cel in

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”