Ja joh, anders ‘vergeet’ je gewoon even dat je een unieke Ferrari 365 GTB/4 Daytona in je schuur hebt staan… Want deze enige straatlegale Daytona met een aluminium carrosserie werd recent ontdekt in Japan, veertig jaar nadat hij was weggezet.

Ferrari Daytona

In totaal werden tussen 1969 en 1973 zo’n 1200 Daytona’s gebouwd. Vijf raceversies daarvan waren uitgevoerd met een lichtgewicht aluminium carrosserie en deden mee aan de 24 uur van Le Mans. Daarbij produceerde Ferrari één straat-Daytona met een aluminium carrosserie: deze auto.

In een schuur

Hij stamt uit juni 1969 en versleet in twee jaar tijd drie Italiaanse eigenaren. In 1972 werd hij geëxporteerd naar Japan, waar hij nog een paar keer van de hand ging. Zijn laatste eigenaar was ene Makato Takai, die de Ferrari in 1979 kocht en hem daarna veertig jaar lang in een schuur liet staan.

Origineel

Chassisnummer 12653 staat er origineel bij. Volgens veilinghuis RM Sotheby’s hebben de Japanse eigenaren een paar kleine dingetjes aan de Daytona veranderd, maar verder is hij nog net zo als hij de fabriek verliet.

Verwachte prijs

Op de teller van de Ferrari staan 36.390 echte kilometers. En zoals te zien is, moet er het nodige aan de auto gebeuren om hem te ontdoen van veertig jaar stilstand. De nieuwe eigenaar mag dat doen. Die kan de Daytona op 9 september proberen te kopen voor een prijs van naar verwachting 1,4 – 1,7 miljoen euro.

Onder de hamer: Ferrari 308 GTS uit Magnum P.I.

Reageren op dit artikel:

Porsche Cayenne
Vorig bericht

Porsche Cayenne is nieuw... denken we

opening-header-f1-belgie
Volgend bericht

Autovisie F1-Quiz: Grand Prix België 2017

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”