Is de markt voor klassieke auto’s gestoord? Zonder twijfel. Kijk maar eens naar deze Porsche 917K uit 1970. Toegegeven, hij is uniek en heeft een illustere geschiedenis, maar hij moet ook tussen de 13 en 16 miljoen dollar (!) opbrengen.

Dat is dus tussen de 11 en 13,6 miljoen euro. Voor een auto. Maar goed, dan hebben we het wel over een Porsche 917K (met de K van Kurzheck, oftewel ‘korte achterkant’). Die legendarische racewagen won de 24 uur van Le Mans in 1970 en 1971 en schreef in twee jaar bijna elke race waaraan hij meedeed op zijn naam. Hij werd aangedreven door een luchtgekoelde ‘flat-12’ (blokhoek van 180 graden) en produceerde ongeveer 580 pk.

Geen racehistorie

Deze 917K is chassisnummer 024. De auto heeft geen racehistorie, maar deed in april 1970 wel mee aan de eerste trainingen voor Le Mans. Daarbij is hij getest op de Nordschleife en op het Volkswagen-circuit van Ehra-Lessien. In juni van 1970 verkocht Porsche deze 917K aan Formule 1-coureur Jo Siffert.

1970_porsche_917k_1107_mh-1200x662

Die verhuurde de wagen later aan de makers van de film Le Mans (1971). Deze 917K is onder meer gebruikt als camera-auto voor de Steve McQueen-productie. Aan de achterkant van de auto zijn nog steeds de steunen te vinden waarop de filmcamera’s werden gemonteerd. Waarschijnlijk heeft McQueen zelf nog in deze Porsche gereden, die in de film het nummer 22 droeg.

Verjaardagsfeestje

Na de opnames liet Siffert de 917K naar Zwitserland transporteren. De Porsche is te zien op een foto van een goede vriend van Siffert, de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely. De plaat is genomen in juli 1971, toen Siffert zijn 917K gebruikte om over de openbare weg naar zijn eigen verjaardagsfeestje te rijden.

Porsche 917K

Siffert overleed in oktober 1971, toen de wielophanging van zijn BRM het bij een snelheid van 257 km/h begaf. Tijdens zijn begrafenis werd de stoet geleid door deze 917K, die voor de gelegenheid een zwart lint over zijn voorruit en neus had. Na de dood van Siffert bleef de Porsche nog een paar jaar in Zwitserland, waarna hij werd gekocht door een Franse verzamelaar, die de auto vijfentwintig jaar wegstopte in een Parijse opslag.

Teruggevonden

De locatie van de 917K – die volgende week onder de hamer gaat bij veilinghuis Gooding op het Pebble Beach Concours d’Elegance – raakte vergeten, maar in 2001 werd hij teruggevonden. Zonder motor weliswaar, want die was na het overlijden van Siffert aan Porsche teruggegeven (de coureur had de krachtbron te leen gekregen). Voor de restauratie van chassisnummer 24 werd de motor van chassisnummer 021 gekocht.

Onder de hamer: Porsche 917/10 Prototype

Reageren op dit artikel:

Mazda
Vorig bericht

Mazda zet in op benzinemotor met compressieontsteking

Lotus Evora GT430
Volgend bericht

Lotus Cars maakt weer winst! Of toch niet?

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”