De prijs van de nieuwe, ‘betaalbare’ DB11 V8 is bekend. Hij gaat 230.000 euro kosten. En dat is aanzienlijk minder dan de DB11 met twaalfcilinder, die 271 mille en een beetje moet kosten. De V8 dankt zijn gunstigere prijs onder meer aan zijn 35 gram lagere CO2-uitstoot.

DB11 V8

Aston Martin zet de DB11 V8 in de markt als de sportievere uitvoering van de DB11 met twaalfcilinder. Hij is uitgerust met de 4,0 liter twinturbo V8 uit de Mercedes-AMG GT S. Die cilinderinhoud is belangrijk voor de Aston Martin-verkopen in China, want daar worden auto’s met een krachtbron van meer dan 4,0 liter groot zwaarder belast. Aston Martin verwacht dan ook dat de DB11 V8 door zestig procent van alle DB11-klanten zal worden gekozen.

115 kilogram lichter

De motor van de DB11 V8 levert 510 pk en 675 Nm. De Aston Martin gaat ermee in 4,0 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 301 km/h. Daarmee doet de DB11 V8 niet heel veel onder voor zijn V12-broer. Die trekt uit zijn 5,2 liter twinturbo V12 precies 608 pk en 700 Nm, haalt 100 km/h in 3,9 seconden en blaast door tot een top van 340 km/h. Dat de DB11 V8 zo goed kan bijblijven, heeft vooral te maken met zijn gewicht. De 1760 kilogram wegende auto is 115 kilogram lichter dan de DB11 V12.

Vergeeflijker ESP

Ten opzichte van die laatste heeft Aston Martin meer wijzigingen doorgevoerd. De DB11 V8 heeft bijvoorbeeld een sportiever afgesteld onderstel en een vergeeflijker ESP-systeem. Van de buitenkant is hij te herkennen aan zijn donkergrijze wielen, donkere koplampen en zijn twee roosters in de motorkap (de V12 heeft er vier).

Reageren op dit artikel:

Ferrari Daytona
Vorig bericht

Afgehamerd: Ferrari - Leggenda e Passione brengt 62 miljoen op

audi-iaa-concept
Volgend bericht

IAA 2017: Audi komt met coupé-SUV en bijzondere R8

Jaco Bijlsma

Jaco Bijlsma

Algemeen hoofdredacteur verantwoordelijk voor alle uitingen van Autovisie. Heeft al vanaf kinds af aan een passie voor auto's. Waardeert ze in alle vormen van klassiek tot ultra-modern, maar moest hij kiezen tussen een Spartaanse doelgerichte, lichtgewicht sportwagen en een ultra-luxe limousine dan koos hij zonder twijfel voor de eerste.