De Audi Aicon is nauwelijks meer een auto te noemen. Althans, niet in de traditionele zin. Hij is volledig autonoom, roept Audi, en daarom heeft hij geen stuur, pedalen en klokkenwinkel nodig.

Audi Aicon

Het ding is trouwens enorm. Zijn ontwerp verbergt zijn afmetingen goed, maar de Aicon is wel degelijk groter dan een Audi A8. Hij is 5,44 meter lang, 2,10 meter breed, 1,51 meter hoog en heeft een forse wielbasis van 3,47 meter. Ondanks zijn flinke omvang is de draaicirkel van de Audi Aicon slechts 8,5 meter. Hij is uitgerust met vierwielbesturing.

Geen gordels

Die lange wielbasis is natuurlijk goed voor de ruimte in het interieur. Het binnenste van de Aicon is een kokon. Een lounge zo u wilt, waar inzittenden uiteraard ‘connected’ zijn met de rest van de wereld. Er zijn geen bedieningselementen, maar ook geen gordels en airbags, want de Aicon zou een autonome auto van niveau 5 zijn. Volledig zelfrijdend dus.

Vier elektromotoren

We kennen de trucjes inmiddels. Audi geeft de Aicon geen normale verlichting mee, maar ‘schermen’ aan de voor- en achterkant, waarmee de auto met andere weggebruikers kan communiceren. En ja, het apparaat is volledig elektrisch. De Aicon heeft vier elektromotoren die gezamenlijk 354 pk en 550 Nm produceren. Zijn actieradius moet ergens tussen de 700 en 800 kilometer liggen, maar of dat werkelijk zo is, zullen we nooit uitvinden. Deze concept is bestemd voor de beursvloer, niet voor op de openbare weg.

Reageren op dit artikel:

Mercedes-AMG Project One
Vorig bericht

Mercedes-AMG Project One: F1-wagen met plek voor twee

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”