Audi R8 V10 RWS: Geen Quattro, maar Due
De gewone Audi R8 is natuurlijk een uitstekende sportwagen, maar puristen hebben altijd wat te klagen. ‘Waarom is ‘ie er niet met alleen achterwielaandrijving?’ Nou, dat is ‘ie er nu wel. Dit is de Audi R8 V10 RWS.
Hij wordt geleverd in coupévorm en als Spyder. Zijn bekende 5,2 liter V10 levert 540 pk en 540 Nm, maar stuurt inderdaad al die kracht naar de achterwielen. Het resultaat is een sprinttijd van 3,7 en 3,8 seconden naar 100 km/h voor respectievelijk de coupé en de Spyder (3,5 en 3,6 seconden voor de 4WD-versies). De Audi R8 V10 RWS houdt het voor gezien bij een top van 320 km/h (coupé) en 318 km/h (Spyder).
Slechts 999 stuks
Het gewicht dan. Want dat ligt ietsje lager door het ontbreken van vierwielaandrijving. De Audi R8 V10 RWS weegt als coupé 1590 kilogram (min 50 kilogram) en als Spyder 1680 kilogram (min 40 kilogram). De prijzen van de auto’s liggen ook iets lager. Audi vraagt 212.090 euro voor de dichte R8 V10 RWS en 227.550 euro voor de R8 V10 RWS Spyder. Er worden niet meer dan 999 stuks van de 2WD-R8 gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!