De gewone Audi R8 is natuurlijk een uitstekende sportwagen, maar puristen hebben altijd wat te klagen. ‘Waarom is ‘ie er niet met alleen achterwielaandrijving?’ Nou, dat is ‘ie er nu wel. Dit is de Audi R8 V10 RWS.

Audi R8 V10 RWS

Hij wordt geleverd in coupévorm en als Spyder. Zijn bekende 5,2 liter V10 levert 540 pk en 540 Nm, maar stuurt inderdaad al die kracht naar de achterwielen. Het resultaat is een sprinttijd van 3,7 en 3,8 seconden naar 100 km/h voor respectievelijk de coupé en de Spyder (3,5 en 3,6 seconden voor de 4WD-versies). De Audi R8 V10 RWS houdt het voor gezien bij een top van 320 km/h (coupé) en 318 km/h (Spyder).

Slechts 999 stuks

Het gewicht dan. Want dat ligt ietsje lager door het ontbreken van vierwielaandrijving. De Audi R8 V10 RWS weegt als coupé 1590 kilogram (min 50 kilogram) en als Spyder 1680 kilogram (min 40 kilogram). De prijzen van de auto’s liggen ook iets lager. Audi vraagt 212.090 euro voor de dichte R8 V10 RWS en 227.550 euro voor de R8 V10 RWS Spyder. Er worden niet meer dan 999 stuks van de 2WD-R8 gebouwd.

Reageren op dit artikel:

Volkswagen I.D. Crozz II Concept - Autovisie.nl
Vorig bericht

IAA Frankfurt 2017: Volkswagen I.D. Crozz II Concept

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”