Voor de prijs van een hoekwoning aan de Schoolstraat in Uffelte (161.500 euro) koop je in Nederland ook een nieuwe BMW M5. En daarmee is hij zo’n 15.000 euro duurder geworden dan zijn voorganger.

BMW M5

Die ging op het laatst voor 147.300 euro van de hand. Hij had een 4,4 liter twinturbo V8 aan boord met 560 pk en 680 Nm en ging in 4,4 seconden van stilstand naar 100 km/h. De nieuwe BMW M5 kost dus 161.500 euro en heeft ongeveer dezelfde motor. De 4,4 liter grote V8 levert nu echter 602 pk en 750 Nm. Een verschil in vermogen en koppel dat een hele seconde van de sprinttijd naar 100 km/h snoept (3,4 seconden). De topsnelheid van de M5 is begrensd op 250 km/h (met het optionele M Driver’s Package op 305 km/h).

Vierwielaandrijving

Het topmodel van de 5 Serie heeft niet langer een zeventraps automaat met dubbele koppeling, maar een achttraps automaat van ZF. Daarbij is de opper-BMW uitgerust met xDrive-vierwielaandrijving. Het systeem kent een 4WD-modus, een 4WD Sport-modus (laat wat meer toe) en een 2WD-modus (ideaal voor het betere driftwerk). De M5 legt 1855 kilogram in de schaal, wat zo’n 100 kilogram minder is dan zijn voorganger. Er komen 400 exemplaren van een zogenoemde First Edition op de markt.

Autovisie Vlog: Eerste testnotities BMW M550i xDrive (2017)

Reageren op dit artikel:

Saab 9-3 Viggen
Vorig bericht

Peters Proefrit #11: Saab 9-3 Viggen (2001)

volkswagen_tiguan_allspace_8
Volgend bericht

Volkswagen Tiguan Allspace vanaf net geen 37.000 euro

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”