‘Detroit verliest toppositie in Amerikaanse auto-industrie’
De totale productie van Fiat Chrysler, Ford en General Motors zal dit jaar voor de allereerste keer lager zijn dan de gezamenlijke Noord-Amerikaanse productie van Tesla en autofabrikanten uit Europa en Azië. Dat voorspelde IHS Markit deze week.
Daarmee verliezen de drie fabrikanten uit Detroit hun status als belangrijkste fabrikanten in de Amerikaanse auto-industrie. Naar verwachting bouwen ze dit jaar zo’n 8,6 miljoen voertuigen, aldus IHS Markit. Tesla en alle buitenlandse autobouwers in de Verenigde Staten komen in 2017 waarschijnlijk op 8,7 miljoen uit.
Verschil wordt groter
Volgens IHS Markit gaat het verschil alleen maar groter worden. Tegen 2024 komen Tesla en de Europese en Aziatische fabrikanten tot zo’n 9,8 miljoen voertuigen. Fiat Chrysler, Ford en General Motors zakken dan af tot zo’n 8,1 miljoen exemplaren. De productie van ‘de grote drie’ in Mexico groeit daarbij van 4 miljoen auto’s nu tot 4,5 miljoen auto’s in 2024.
President Trump
President Trump heeft tijdens zijn verkiezingscampagne heftig geageerd tegen autofabrikanten die hun productie overhevelen naar China en vooral naar Mexico. Bovendien heeft hij uitgehaald naar fabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en Toyota, waarbij hij even vergat dat ze een aantal van de grootste autofabrieken in de Verenigde Staten bestieren en daarmee veel banen hebben gecreëerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn
-
Zien! Corvette wordt voor het eerst in 45 jaar gewassen
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model