Welke hybrides voor maximaal 35.000 euro zijn er te koop in Nederland? Een duik in de prijslijst geeft antwoord.

Échte hybrides

Ter verduidelijking: in dit overzicht kijken we naar pure hybrides, dus geen plug-inhybrides met een stekker. Ook ‘milde’ hybrides als de Renault Scénic Hybrid Assist en Suzuki’s met Smart Hybrid laten we buiten beschouwing omdat die de verbrandingsmotor slechts ondersteunen. Échte hybrides zijn auto’s met een conventionele brandstofmotor, aangevuld met een elektromotor die de verbrandingsmotor niet alleen ondersteunt tijdens het rijden, maar de auto ook over korte afstanden volledig elektrisch kan aandrijven. Opladen met een stekker is bij een hybride niet mogelijk. Het compacte accupakket wordt tijdens het rijden door de motor of door middel van een regeneratief remsysteem opgeladen. Met een prijslimiet van 35.000 euro komen we tot acht opties. Ze komen allemaal uit Azië.

Toyota Yaris Hybrid

We beginnen met de goedkoopste: de Toyota Yaris Hybrid. Het is de enige B-segmenter in dit overzicht. Goedkoop is de auto niet, want de prijs begint bij 19.245 euro. Voor een hatchback in het B-segment is dat aan de prijs. Maar de techniek werkt goed. Een brandstofverbruik van 1 op 20 tot 1 op 25 is eenvoudig te realiseren. De Yaris Hybrid heeft een 1,5-liter viercilinder met 74 pk en een elektromotor met 61 pk. Het systeemvermogen bedraagt 100 pk.

Toyota Auris Hybrid

Op de tweede positie op de prijsladder staat eveneens een Toyota: de Auris Hybrid, leverbaar als hatchback (23.195 euro) en als Auris Touring Sports (24.495 euro). In beide gevallen krijg je een 1,8-liter vierpitter met 99 pk aangevuld met een 81 pk sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 136 pk. Schakelen doet de continu variabele transmissie (CVT). Het uiterlijk van de Auris oogt vrij ingetogen, maar de aandrijflijn is goed op elkaar ingespeeld met soepele overgangen. De hybride Auris heeft een comfortabele aandrijflijn, mits je motor niet te vaak hoog in de toeren jaagt. Reken op een brandstofverbruik van ongeveer 1 op 20, afhankelijk van de rechtervoet.

autovisie-toyota-auris

Hyundai Ioniq Hybrid

Door naar Zuid-Korea, waar de Hyundai Ioniq Hybrid vandaan komt. De Ioniq is een als eco-model ontwikkelde auto, vandaar dat de carrosserie zo is gebeeldhouwd dat die zo weinig mogelijk luchtweerstand ondervindt tijdens het rijden. Of het uiterlijk je bevalt, is een kwestie van smaak. Feit is wel dat de aandrijflijn bijzonder effectief zijn werk doet. De Ioniq heeft een 1.6 viercilinder met 105 pk plus een elektromotor met 43,5 pk. Hier geen CVT zoals in de Toyota’s, maar een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De standaarduitrusting is rijk en de prijs is scherp. Hij is er voor prijzen vanaf 24.450 euro.

autovisie-hyundai-ioniq2

Kia Niro

We blijven in Zuid-Korea, want uit hetzelfde land komt de Kia Niro: een auto met dezelfde aandrijflijn als de Hyundai Ioniq. Er is alleen een groot verschil: de Kia Niro is een wat hoekig vormgegeven crossover. Leuk voor de hoge instap en het overzicht op de weg, maar minder voor het brandstofverbruik. In een auto als de Niro profiteer je niet optimaal van de voordelen van een hybride. Met 18-inchwielen haal je met moeite 1 op 18,5. De 16-inchwielen zijn voor het brandstofverbruik beter, maar ogen minder spannend. Uniek is de Niro wel in één opzicht: hij heeft zeven jaar garantie. En dat kan voor particulieren een doorslaggevende reden zijn om voor een Niro te kiezen. Maar alleen als een laag brandstofverbruik niet de hoogste prioriteit heeft. De Kia Niro is er voor prijzen vanaf 26.960 euro.

autovisie-kia-niro

Lexus CT200h

Terug naar Japan, waar Lexus als fabrikant van hybrideauto’s een premium alternatief biedt voor de Toyota Auris Hybrid. De CT200h was een van de eerste hybrides in het C-segment. Voorin lepelt Lexus een 1,8-liter viercilinder met 99 pk aangevuld met een 82 pk sterke elektromotor. Let net als bij de Kia Niro op het wielformaat. Hoe groter het wiel, hoe hoger het brandstofverbruik. Toch is 1 op 20 eenvoudig te realiseren. De uitrusting is rijk, zelfs een navigatiesysteem is standaard. De CT200h kost 28.995 euro. Dit is overigens een tijdelijke prijs, want normaal kost de CT200h minimaal 30.995 euro.

autovisie-lexus-ct200h

Nog drie Toyota’s

Da zijn er nog drie Toyota’s die aan onze criteria voldoen. De Prius, de Prius+ en de C-HR. De Prius en de Prius+ zijn altijd voorzien van hybrideaandrijving. De C-HR is er ook met een 1.2 Turbo-motor. De aandrijflijn van de Prius is technisch gelijk aan die in de C-HR 1.8 Hybrid. Je krijgt in beide gevallen een 1.8 benzinemotor met 98 pk én een elektromotor met 72 pk, goed voor een systeemvermogen van 122 pk. De zuinigste van alle hybrides op de markt is de Prius. Het rijgedrag van de nieuwe Prius is ten opzichte van zijn voorganger sterk verbeterd dankzij een lager zwaartepunt. De C-HR staat op hetzelfde TNGA-platform als de Prius en stuurt even prettig als zijn platformgenoot. De al verouderde Prius+ heeft een 136 pk sterke aandrijflijn en is alleen interessant voor grote gezinnen. Toch is de Prius+ in één ding wel uniek: het is de enige MPV met hybridetechnologie. De Prius is er voor prijzen vanaf 30.930 euro, de Prius+ vanaf 32.970 euro en de C-HR 1.8 Hybrid vanaf 31.995 euro. Goedkoop zijn ze dus niet.

Reageren op dit artikel:

Kia Picanto
Vorig bericht

Kia Picanto X-Line doet een offroader na

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Autovisie

Autovisie