Bij de onthulling van de Land Rover Discovery dachten wel al: ‘Weet je wat dit ding nodig heeft? Een 525 pk sterke 5,0 liter V8.’ Het is alsof Land Rover ons gehoord heeft, want hier is de enigszins wonderlijke Discovery SVX.

Discovery SVX

Wonderlijk, want natuurlijk heeft een Disco geen 5,0 liter V8 met 525 pk en 625 Nm koppel nodig! Maar goed, Land Rover heeft het toch behaagd om er eentje te gaan bouwen. En hij krijgt een oude Subaru-naam mee. Kennen jullie die bijzonder gestileerde coupé uit de jaren negentig nog? De Subaru SVX.

Meer grondspeling

Hoe dan ook, de Discovery met dezelfde naam komt uit de koker van Land Rover Special Vehicles Operations (SVO). Hij komt volgend jaar op de markt. Niet alleen met die achtcilinder, maar ook met meer grondspeling (nog meer?), langere veerwegen en Hydraulic Active Roll Control (H-ARC), een systeem dat overhellen tegengaat.

Actief differentieel

Verder is de Discovery SVX uitgerust met een aangepast Terrain Response 2-systeem, een actief middendifferentieel en een elektronisch sperrend achterdifferentieel. Hij rolt op 20 inch lichtmetalen wielen met daaromheen ‘blubberbanden’ van Goodyear in de maat 275/55 R 20. De Land Rover Discovery SVX die straks bij de dealers staat, zal licht afwijken van deze, maar kopen kun je hem.

Reageren op dit artikel:

Hyundai Kona 2017 - Autovisie.nl
Vorig bericht

IAA Frankfurt 2017: Hyundai Kona en i30 N

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”