We hebben nog geen meter met de nieuwe Nissan Leaf gereden, maar één ding kunnen we alvast zeggen: hij ziet er beter uit dan zijn voorganger. Ook wat saaier misschien.

nissan-leaf-2018-0012

Zijn nieuwe looks verbergen nieuwe techniek. De kersverse Nissan Leaf – Leaf staat voor Leading Environmentally friendly Affordable Family car, wisten jullie dat? – heeft een accupakket van 40 kWh en zou daarmee zo’n 378 kilometer ver moeten kunnen komen. Althans, volgens de NEDC-meetmethode, dus in de praktijk kan dat niet. Hoe dan ook, het is een flinke verbetering ten opzichte van de eerste Leaf, die eerst goed was voor zo’n 160 kilometer en later voor ongeveer 250 kilometer. Vanaf 2018 wordt de tweede generatie Leaf overigens ook leverbaar met een batterij van 60 kWh, dus gaat die theoretische range van 378 kilometer nog een stuk omhoog.

Alleen gaspedaal nodig

Nissan heeft de Leaf verder uitgerust met een (in- en uitschakelbaar) e-Pedal. Iets soortgelijks heeft de BMW i3 ook. Het systeem zorgt ervoor dat je eigenlijk alleen het gaspedaal nodig hebt, want accelereren doe je door het pedaal in te drukken en afremmen doe je door het los te laten. De elektrische aandrijflijn van de auto levert overigens 150 pk en 320 Nm. Wat dat met de acceleratietijd doet, is niet bekend. Wel meldt Nissan dat de Leaf een bescheiden topsnelheid heeft van 144 km/h. Maar ja, meer heb je eigenlijk ook niet nodig.

Elektriciteit teruggeven

Uiteraard is er ook wat semi-autonome techniek aan boord. De Leaf heeft ProPilot, waarmee hij op de snelweg zelfstandig binnen een baan kan blijven, en ProPilotPark, waarmee hij zichzelf kan inparkeren. Een andere bijzondere feature van de Leaf is zijn V2G-technologie (Vehicle to Grid). Dit stelt de auto in staat om elektriciteit terug te sturen naar het lichtnet als er op dat moment bijvoorbeeld veel vraag is. Volgens Nissan kunnen Leaf-eigenaren hier in de toekomst zelfs geld mee verdienen. Eerst moet er geld worden betaald natuurlijk. De Nissan Leaf kan vanaf oktober worden besteld en wordt vanaf januari geleverd. Wat hij kost, is nog niet bekend. De vorige Leaf kostte minimaal 30.740 euro.

Reageren op dit artikel:

mini-john-cooper-works-gp-concept-2017-0021
Vorig bericht

Mini John Cooper Works GP Concept is dikker dan dik

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ Cabriolet, 2017
Volgend bericht

In het nieuw: Mercedes-Benz S-Klasse Coupé en Cabriolet

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”