Misschien zijn we te veel gewend van TVR, maar deze Griffith oogt zowaar ingetogen. Natuurlijk is hij spannend, maar niet als we hem vergelijken met bijvoorbeeld de Sagaris.

TVR Griffith

En toch, dit wordt de auto waarmee TVR hoopt terug te komen. De Griffith heeft een atmosferische 5,0 liter V8 van Cosworth, een handgeschakelde zesversnellingsbak en een gewichtsverdeling van precies 50:50. Hij kan in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten en haalt uiteindelijk een top van meer dan 320 km/h.

Vlakke bodem

Het chassis van de Griffith – het zogenoemde iStream-platform – is opgetrokken uit staal en koolstofvezel. De auto weegt 1250 kilogram en heeft een volledig vlakke bodem, waarmee hij op snelheid gebruikmaakt van het grondeffect. De TVR Griffith heeft ABS (dat is verplicht), maar naar andere veiligheidssystemen is het traditiegetrouw zoeken.

Launch Edition

In het Verenigd Koninkrijk kost de sportcoupé minimaal 90.000 pond, wat net geen ton in euro’s is. Dan houden we alleen geen rekening met de belastingen die onze lieve overheid nog op de TVR heft. Er komen overigens vijfhonderd exemplaren van de Griffith Launch Edition, die vanaf het einde van 2018 worden geleverd. TVR hoopt van de Griffith zo’n duizend stuks per jaar te bouwen.

Reageren op dit artikel:

Porsche 997 GT2 RS
Vorig bericht

Sjoerds Weetjes #44: De Porsche 997 GT2 RS

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”