We schrijven Studebaker tussen haakjes, want dit is officieel helemaal geen Studebaker. De Amerikaanse fabrikant ging in 1967 failliet. Deze Avanti II komt uit de koker van een paar ondernemende Studebaker-dealers.

Avanti II

Veilinghuis Bonhams verwacht niet dat deze Avanti II uit 1981 bijzonder veel gaat opleveren. De schattingen lopen uiteen van 15.000 tot 20.000 pond (16.800 – 22.500 euro). Maar interessant is de Amerikaanse coupé wel degelijk.

Raymond Loewy

Zoals geschreven ging Studebaker in 1967 failliet. Aan het design van de Avanti kan het echter niet gelegen hebben. Dat was zijn tijd ver vooruit. De luxecoupé werd in veertig dagen ontworpen door een team dat werd geleid door de legendarische ontwerper Raymond Loewy.

Avanti II

Hij kwam echter te laat. Studebaker was niet meer te redden. De productie van de Avanti stopte al in 1964. Er zijn minder dan vijfduizend exemplaren gebouwd, maar daarmee was het verhaal niet voorbij.

Vierdeurs sedan

De Studebaker-dealers Nathaniel Altman en Leo Newman kochten de productiebenodigdheden voor de Avanti en starten in 1965 de productie weer op. Pas in 2006 (!) kwam er een eind aan. In die tijd zijn enkele honderden Avanti’s gebouwd, ook als cabriolet en vierdeurs sedan.

Camaro Z28

Deze komt uit 1981 en wordt aangedreven door een 5,0 liter V8 uit een Chevrolet Camaro Z28 (1981 – 1982). Hij staat sinds oktober 2017 op Engels kenteken en wordt geleverd met alle originele documenten.

Onder de hamer: AMC Hornet uit The Man with the Golden Gun

Reageren op dit artikel:

Nieuws van de week
Vorig bericht

Het autonieuws van week 47

Peters Proefrit - Lotus Esprit V8 - Autovisie.nl
Volgend bericht

Peters Proefrit #16: Lotus Esprit V8 (2001)

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”