Wist je dat Koreaanse auto’s even degelijk in elkaar steken als Japanse? Voor een budget van 15 mille kun je jouw Aziatische autohart ophalen! Wij selecteerden een trio jong gebruikte vijfdeurs gezinsauto’s.

Hyundai i30 (2011 – 2017)

hyundai_i30_5-door_58

Bij het grote publiek krijgt de i30 nog steeds niet de waardering die hij verdient. Deze Hyundai kan zich in elk opzicht meten met de gevestigde concurrentie, of het nu gaat om ruimte of rijcomfort. De Zuid-Koreaan verslaat de Europese concurrentie zelfs wanneer het aankomt op het kwaliteitsniveau; dat ligt bij de i30 zeer hoog. Dat onderschrijft de fabriek met 5 jaar fabrieksgarantie, zónder kilometerbeperking! Die garantie is bovendien overdraagbaar, zolang het onderhoud maar volgens het boekje is gepleegd. Wij hebben daarom geen enkele twijfel bij het donkergrijze exemplaar dat bij de merkdealer in Velserbroek te koop wordt aangeboden. Het gaat om een 1.6 i-Drive (2015, 26.000 km) met een prijskaartje van € 14.995.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij deze generatie van de Hyundai i30 kent de Wegenwacht geen enkel euvel dat vaker voorkomt. Bekend is wel dat de stop/start-regeling niet altijd werkt. Dat komt in de regel door een iets te lage accucapaciteit en dat kan gemakkelijk optreden als de auto vaak korte stukjes rijdt. De oplossing is simpel: rij een keer een langere rit en het probleem is opgelost!

Kia Cee’d (2011 – heden)

kia_cee_d_54

Onderhuids is de Cee’d identiek aan de Hyundai i30. Van buiten zien de auto’s er wel anders uit. Het blijft een kwestie van smaak, maar wij vinden de Kia iets vlotter ogen. Rijden doen beide compacte middenklassers hetzelfde, met een fijne 1.6-liter benzinemotor en een keurig afgestemd onderstel. Reken op een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Kia heeft een eigen garantiesysteem, dat vanaf nieuw 7 jaar doorloopt. Weliswaar schuilen er een paar beperkingen in de kleine lettertjes, maar die uitzonderingen zijn voor particuliere automobilisten nauwelijks van belang. Via Gaspedaal.nl traceren we een beige exemplaar met een 1.6-liter motor bij de merkdealer in Almere (2014, 34.000 km). De auto mag mee voor € 14.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Technisch is de Cee’d identiek aan de Hyundai i30 en dus heeft de Wegenwacht ook hier weinig te melden. Het verhaal van de stop/start-regeling komt daarom ook bij de Kia voor.

Nissan Pulsar (2014 – heden)

nissan_pulsar_17

De Pulsar geldt als een onbekende grootheid in de middenklasse. Maar weinig mensen beseffen hoe goed deze auto is. Zijn uiterlijk mag dan wat anoniem zijn, maar niet iedereen wil overal opvallen. De échte kwaliteiten van de Nissan zitten onderhuids, met een fijne besturing, transmissie en soepele 1,2-liter turbomotor. Het blok is bovendien erg zuing: je haalt gemakkelijk 1 op 15. Daarnaast is de Pulsar met afstand de ruimste vijfdeurs hatchback in de middenklasse. Dat je ‘m niet overal ziet, betekent niet dat er geen aanbod is. Neem nou die keurige grijze 1.2 Visia (2015, 34.000 km), waarvoor je voor € 14.995 terecht kunt bij de merkdealer in Zevenaar.

Oordeel van de Wegenwacht

Het zal niemand verbazen dat ook de Nissan Pulsar een probleemloze auto is. Er is maar één euveltje dat wel eens vaker voorkomt, en dan alleen bij versies met een 1,2-liter benzinemotor. De verstelbare nokkenas kan bij die exemplaren vast komen te zitten. Bij lage toerentallen gaat de motor dan slecht lopen. Het probleem moet weliswaar in de garage worden opgelost, maar de Wegenwacht krijgt de Pulsar wel degelijk aan de praat, mocht je langs de kant van de weg zijn stilgevallen.

Ons advies

In alle nuchterheid valt er voor alle drie de kandidaten wat te zeggen, maar in dit geval zouden we gaan voor de zwaar ondergewaardeerde Nissan Pulsar.

Reageren op dit artikel:

Volkswagen Transporter
Vorig bericht

Sjoerds Weetjes #57: Volkswagen Transporter met Porsche-motor

Studebaker
Volgend bericht

Uw Garage: Studebaker Commander DeLuxe (1949)

Autovisie

Autovisie