De Chrysler Voyager en Renault Espace worden niet voor niks ‘ruimtewagens’ genoemd. In een flinke stationwagen kan een gezin met twee kinderen echter ook de nodige bagage kwijt. De Volvo V70 bijvoorbeeld! Welke van de drie is de meest riante koop? 

Chrysler Voyager (1996 – 2008)

chrysler_voyager_76

De Voyager geldt zo’n beetje als de moeder aller MPV’s. De waarde van gebruikte exemplaren is de laatste jaren echter behoorlijk gekelderd. Omdat een garagebeurt in de papieren loopt, wordt er geregeld op het onderhoud beknibbeld. De grens tussen een net exemplaar en een barrel blijkt verraderlijk klein, dus controleer goed de onderhoudshistorie! Bedenk bovendien dat de Voyager een typisch Amerikaanse auto is. Die zijn doorgaans zacht geveerd, onhandig groot en flink dorstig. Op gaspedaal.nl zijn nog de nodige exemplaren te vinden. Wij kiezen voor een donkerblauwe versie uit 2004 met een 2.4-liter benzinemotor. De ruimtewagen staat voor € 2.450 te koop bij een universeel autobedrijf in Ermelo en heeft 237.000 kilometer ervaring.

Oordeel van de Wegenwacht

De meeste Voyagers hebben een zwaar leven achter de rug en dat eist z’n tol. Zowel de automatische- als handgeschakelde transmissies kennen hun problemen. Opgepast, want revisie van een automaat kan in deze prijsklasse meer kosten dan een complete Voyager! Elektronische problemen komen ook voor. Een kapotte toerentalsensor maakt dat de Chrysler niet meer wil starten, maar het gebeurt ook dat de elektrische ramen niet meer sluiten. De Wegenwacht lost de meeste euvels ter plekke op, al dan niet met een noodgreep.

Renault Espace (2003 – 2013)

renault_espace_18

Binnen Europa eiste de Espace vele jaren de hoofdrol op als meest verkochte ruimtewagen. Deze modelgeneratie bleef maar liefst 10 jaar in productie; jaren waarin zowel de verkoop als de restwaarde fors terugliepen. Op een gezinsbudget is dit een dure auto om te rijden, nog los van eventuele reparaties. Ruimte biedt de Espace echter in overvloed. Bovendien rijdt de Renault verrassend fijn voor een auto van dit formaat. Ook bij deze Franse MPV is een sluitende onderhoudshistorie doorslaggevend. Voor ons budget kun je nog best een mooi exemplaar vinden. Die keurige, goed onderhouden grijze 2.0 Expression (2004, 200.000 km) bij een autobedrijf in Garderen bijvoorbeeld, voor € 2.499.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij deze generatie Espace vriest in de winter de elektrische handrem nog wel eens vast. De bediening ervan kan ook kapot gaan. De MPV heeft geen sleutel, maar een kaart. De sleuf waar je die kaart in moet stoppen, raakt geregeld vervuild, waardoor de auto niet wil starten. De Wegenwacht weet daar wel raad op. Elektronische storingen komen in alle soorten en maten voor. Verder hebben dynamo’s niet het eeuwige leven.

Volvo V70 (2000 – 2007)

volvo_v70_101

De Volvo stationwagen is een instituut. Ongeacht het bouwjaar word je voor vol aangezien, of het nu bij de hockeyclub is of op kantoor. Deze generatie V70 is net zo handig als een MPV en geeft je een (subjectief!) gevoel van veiligheid. Kwalitatief zijn dit niet meer de steengoede auto’s van vroeger (zie het commentaar van de Wegenwacht). Tegelijk zijn het wel kilometervreters, dus dan mag er af en toe ook iets stuk gaan. Een standaard uitvoering met een 2.4-liter benzinemotor rijdt het beste. Via gaspedaal.nl ontdekken we bij een autobedrijf in Rijswijk een donkerblauwe Comfortline-uitvoering (2001, 286.000 km), die met een prijskaartje van € 1.995 zelfs ruim binnen ons budget blijft.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Volvo’s zijn ook niet vrij van elektronische malheur. Een slecht contact op de motorregelmodule is nog het minste euvel: de Wegenwacht zet ‘m gewoon goed vast. Onterechte meldingen op het dashboard kunnen worden verholpen met een ‘harde reset’ (Ctrl-Alt-Del voor auto’s). De luchtmeter van de benzinemotoren blijft wel eens hangen, waardoor de motor slecht loopt. Dat is ter plekke op te lossen. Heel onhandig is een tankklep die niet meer open wil. Voor een kapot contactslot bestaat een noodgreep, maar dat slot moet wel worden vernieuwd.

Ons advies

In dit geval zouden we absoluut gaan voor de Volvo, ook al is die iets ouder en heeft hij meer kilometers gelopen. Hou ‘m netjes, dan kun je er nog járen mee vooruit.

Reageren op dit artikel:

Kia-logo
Vorig bericht

Sjoerds Weetjes #58: Waarom het Kia-logo voor ophef zorgde

Autovisie Kennisquiz
Volgend bericht

Autovisie Kennisquiz: De centraal geplaatste uitlaat

Autovisie

Autovisie