De Alpine A110 mag eindelijk officieel buitenspelen. Een mooi moment om te kijken naar de prijsstelling van deze sportieve Fransoos en naar die van zijn naaste concurrenten. Wat is de beste deal? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

De concurrenten

De Alpine A110 is een nicheproduct. Heel veel alternatieven zijn er om die reden niet. We tellen er drie, te weten de Lotus Elise, Alfa Romeo 4C Coupé en Porsche Cayman. Allemaal zijn ze voorzien van een viercilinder die in het midden is geplaatst.

Alpine A110 Première Edition

Wat heeft de A110 te bieden?

De Alpine A110 is een achterwielaangedreven sportauto met een lichtgewicht aluminium constructie. Hij wordt aangedreven door een 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 252 pk en 320 Nm, gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De A110 heeft een 0-100-sprinttijd van 4,5 seconden en bereikt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De auto weegt in de basisconfiguratie 1.080 kilogram. De doelstelling was 1.000 kilogram, maar Alpine zou dan koolstofvezel moeten gebruiken en dat zou de A110 te duur maken. Vandaar dat er is gekozen voor aluminium en Alpine genoegen neemt met 1.080 kilogram.

Alpine A110 Première Edition

De prijs van een A110

Wat kost zo’n Alpine A110? Alpine vraagt voor de op 1.955 exemplaren gelimiteerde Première Edition 67.500 euro. Die prijs weten is niet heel relevant, want al die auto’s zijn al lang en breed uitverkocht. De prijs van de ‘normale’ A110 is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 62.000 euro. Een prijs die met wat opties weer op zal lopen naar 67.500 euro. We nemen daarom 67.500 euro als uitgangspunt.

Alpine A110 Première Edition

Alfa Romeo 4C Coupé

Een van de concurrenten is de Alfa Romeo 4C Coupé, net als de A110 voorzien van een 1,8 liter (1,75 liter is afgerond 1,8 liter) viercilinder turbomotor. De krachtbron levert 240 pk en 350 Nm. Minder pk’s dus, maar wel meer koppel dan de Alpine. De 4C is dankzij een koolstofvezel monocoque aanzienlijk lichter dan de A110. Het leeggewicht komt uit op 934 kilogram. En de prestaties? De 0-100-tijd bedraagt 4,5 tellen en de topsnelheid bedraagt 257 km/u. De vanafprijs is fors hoger, te weten 76.550 euro.

Lotus Elise Sport 220

Iets minder spartaans dan de 4C is de Lotus Elise Sport 220. Een Elise Sport heb je in Nederland al vanaf 47.000 euro, maar dan heb je ‘slechts’ 136 pk. Op een leeggewicht van 829 kilogram nog altijd geen straf, maar een echte concurrent van de Alpine A110 is de Elise Sport niet. Meer in de buurt van de Alpine kom je met de Lotus Elise Sport 220, voorzien van een 1,8-liter viercilinder met supercharger en goed voor 220 pk, vandaar de naam Sport 220. Hij is er alleen met handgeschakelde zesbak. De Alpine is er altijd met automaat.

Rijdersauto

De Elise benadert het meest het concept van de Alpine, want ook Lotus hanteert een aluminium constructie. De Lotus is echter vele malen lichter. De 877 kilogram zware Elise Sport 220 sprint in 4,6 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 233 km/u. Het is de enige auto in dit overzicht met een afneembare hardtop. Je koopt in feite dus twee auto’s ineen: een coupé en een roadster. De kosten? De vanafprijs bedraagt 65.000 euro, geheel in lijn met de Alpine dus. Weet dat je bij Lotus met wat opties al snel 74.000 euro kwijt bent, maar je koopt wel een fantastisch rijdersmachine die je als liefhebber dagelijks kan gebruiken.

Porsche Cayman

Tot slot de Porsche Cayman: met 300 pk de krachtigste sportcoupé in dit overzicht. Het is ook de enige auto in dit verhaal met een boxermotor. De snelste sprinter is de Porsche niet, want de Cayman doet 5,1 over de 0-100-sprint. De topsnelheid is met 275 km/h wel fors hoger dan alle andere coupés in deze lijst. Goedkoop is de Cayman niet, want Porsche vraagt minimaal 70.704 euro voor de versie met PDK en 71.100 euro voor de handbak. Met wat opties overstijg je met gemak de 80 mille.

De lichtste

De Cayman weegt 1.335 kilogram. Een echte lichtgewicht is het daarmee niet. Zetten we alle leeggewichten op een rij, dan is de Porsche het zwaarst, gevolgd door de Alpine, de Alfa Romeo en tot slot de Lotus. Voor de Elise betaal je dus het minste wegenbelasting.

Wat wordt het?

Dus, wat gaat het worden? Een Alpine-, Alfa Romeo-, Porsche- of toch een Lotus-badge? In alle gevallen laat je zien dat je een liefhebber bent en heb je iets bijzonders in handen.

De prijzen van laag naar hoog

 

  1. Lotus Elise Sport 220: 65.000 euro
  2. Alpine A110 Première Edition: 67.500 euro
  3. Porsche Cayman: 71.100 euro
  4. Alfa Romeo 4C Coupé: 76.550 euro

Reageren op dit artikel:

BMW i3s 2017 - Autovisie.nl
Vorig bericht

Review: BMW i3s (2017)

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Autovisie

Autovisie