De Lamborghini Urus heeft direct een stevige positie in het super-SUV-segment veroverd door de titel ‘de snelste SUV ter wereld’ op te eisen. Er zijn alternatieven voor mensen die dat maar weinig interesseert en gewoon een peperdure SUV wensen te kopen. Welke? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Lamborghini Urus

Te beginnen met de Lamborghini Urus. Voorin lepelt Lamborghini een 4,0-liter biturbo V8 met een vermogen van 650 pk en 850 Nm trekkracht. Goed voor een topsnelheid van 305 km/h, een 0-100-tijd van 3,6 tellen en een 0-200-tijd van 12,8 seconden. Absoluut niet slecht voor een SUV-gevaarte van ongeveer 2.200 kilogram. Het brandstofverbruik? Lachwekkend natuurlijk: 12,8 l/100 km, omgerekend 1 op 7,8. Voor de koper van een Urus zal het verbruik irrelevant zijn. De prijs? De Lamborghini Urus krijgt in Nederland een prijskaartje van 274.844 euro, inclusief BTW en BPM. Met wat opties overstijgt die prijs natuurlijk snel de 300.000 euro.

Bentley Bentayga

Op hetzelfde platform als de Lamborghini Urus bouwt Bentley zijn Bentayga. De W12-variant van de Bentayga heeft met 608 pk exact 42 pk minder dan de Urus, maar de 6,0-liter W12 levert met 900 Nm wel meer koppel (+50 Nm). De Bentayga is met andere ingrediënten samengesteld. De Urus is de sportieveling, de Bentley is overgoten met een luxueuzere saus. De prestaties van de Bentayga liegen er echter niet om. De Bentley-SUV accelereert in 4,1 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 301 km/h. Het brandstofverbruik bedraagt 13,1 liter pet 100 kilometer, omgerekend 1 op 7,6. De kosten van zo’n Bentayga? Bentley vraagt 286.257 euro. Ook hier geldt: met opties betaal je eenvoudig meer dan 300.000 euro.

Nog meer alternatieven?

De Bentayga Diesel met 435 pk sterke dieselmotor is er vanaf ongeveer 230.000 euro, maar vormt qua aandrijflijn geen concurrent van de Lamborghini. Bestaan er nog andere super-SUV’s die 280.000 euro of meer moeten kosten? Jazeker! Mercedes-Benz heeft er zelfs drie in de aanbieding met de nodige power en luxe, precies zoals de Urus en Bentayga dus.

Mercedes-AMG G 63 en G 65

Het goedkoopste alternatief vormt de Mercedes-AMG G 63, uitgerust met een 5,5-liter biturbo V8 met een vermogen van 571 pk en 760 Nm trekkracht. Goed voor een 0-100-tijd van 5,4 tellen en een top van 210 km/h. Een G 63 is er vanaf 238.224 euro: dik 40 mille goedkoper dan de Urus en Bentayga. Wil je meer power en heb je een portemonnee van elastiek? Doe jezelf een plezier en koop de Mercedes-AMG G 65. Die heeft een 6,0-liter V12 met twee turbo’s met 630 pk en 1.000 Nm. Voor 405.497 euro accelereer je in 5,3 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 230 km/h. Over het brandstofverbruik doen we geen uitspraken.

Mercedes-AMG G 500 4×42

In alle gevallen kan het weggedrag van de G-modellen niet tippen aan de Urus en Bentayga. Je valt bij zo’n G-Klasse eerder voor het stoere design dan voor de rijkwaliteiten. Als je uitstraling en karakter verkiest boven motorvermogen, dan biedt Mercedes-AMG nog een ‘middenweg’ met de G 500 4×42. Deze is uitgerust met een 422 pk sterke V8 en staat net als de G-Klasse 6×6 extreem hoog op z’n poten. De prijs? 321.84 euro. Schrik niet van het gewicht, want de 4×4 ‘in het kwadraat’ weegt 2.921 kilogram, ruim 400 kilogram meer dan de G 63 en G 65. Belangrijk om te weten: in de loop van 2018 introduceert Mercedes-Benz een ingrijpend gewijzigde G-Klasse.

Mercedes-AMG G 500 4x42

Een Ferrari?

En er is nog een concurrent. Uit onverwachte hoek welteverstaan. De Lamborghini Urus is er zoals gezegd vanaf 274.844 euro. Ferrari levert voor 288.289 euro de GTC4Lusso T, ook voorzien van een V8 en met plaats voor vier personen. Het vermogen? De V8 levert 610 pk en 760 Nm trekkracht, goed voor een 0-100-sprint van 3,5 seconden en een top van 320 km/h. Gegevens die aardig in de buurt liggen van de Lamborghini Urus. Zo’n Ferrari GTC4Lusso T kan dus een alternatief voor de Urus zijn als je niet van een SUV houdt.

Reageren op dit artikel:

Skoda Karoq
Vorig bericht

Volledige prijslijst Skoda Karoq bekend

Mercedes-Benz CLS
Volgend bericht

Mercedes-Benz CLS blijft onder de ton

Autovisie

Autovisie