Geen schreeuwende twaalfcilinder of gillende V10, nee, de Lamborghini Urus moet het doen met een 4,0 liter V8. Dat maakt hem overigens allesbehalve traag. Je kijkt namelijk naar de nieuwe snelste SUV…

Lamborghini Urus - Autovisie.nl

305 km/h

Laten we maar meteen met de topsnelheid beginnen, want daar is het bij deze Lamborghini Urus om te doen: 305 km/h. Daarmee neemt hij het stokje over van de Bentley Bentayga, want die auto schopt het ‘slechts’ tot 301 km/h. De 4,0 liter V8 in de Urus is dan ook krachtiger dan de twaalfcilinder van de Bentley. Het blok produceert 650 pk en 850 Nm. Daarmee sprint de 2.200 kilogram zware Urus in 3,6 tellen naar de 100 km/h, in 12,8 tellen naar de 200 km/h en door naar zijn topsnelheid van 305 km/h. Om het geheel fatsoenlijk tot stoppen te brengen monteert Lamborghini carbonkeramische remschijven achter de enorme (tot en met 23 inch!) lichtmetalen wielen. Pirelli heeft de banden ontwikkeld en levert zomer-, winter-, all-terrain-, en sportbanden voor de Urus.

Sturen

Overigens moet de Urus volgens Lamborghini niet alleen hard gaan in een rechte lijn. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard en het koppel kan snel verdeeld worden over de voor- en achteras. Bij normaal rijden stuurt hij zestig procent van de kracht naar de achterwielen, maar in de meest extreme omstandigheden kan hij 87 procent van de kracht naar achteren sturen. Omgekeerd kan hij ook zeventig procent van de kracht loslaten op de voorwielen. De Urus heeft meerdere rijmodi, waarvan er twee speciaal voor sportief gebruik zijn. In ‘Sport’ en ‘Corsa’ laten de systemen zelfs wat overstuur toe. Net als de Aventador S heeft hij overigens meesturende achterwielen, die op lage snelheden tegensturen en op hoge snelheid meesturen met de voorwielen. Zo wordt de rijdynamiek verder verbeterd.

Vijf- of vierzitter

Opvallend is dat Lamborghini zegt dat de bestuurder en voorpassagier een extra lage zitpositie hebben. Zo moet hij meer aanvoelen als een sportwagen. Dat moet het dashboard, dat vooral is gericht op de bestuurder, verder versterken. Praktisch is de Urus overigens ook. Standaard biedt hij plaats aan vijf inzittenden en kun je 616 liter bagage kwijt. Klap je de achterbank neer, dan heb je zelfs 1596 liter aan bagageruimte. Juist, in een Lamborghini… Je kunt er ook voor kiezen om twee losse stoelen achterin te nemen. Die kun je vervolgens ook niet meer neerklappen, dus dan ben je alsnog genoodzaakt om een aanhanger te huren als je naar de woonboulevard gaat.

LM002

Het is niet de eerste keer dat Lamborghini zich waagt aan een SUV. Alhoewel, de LM002 was meer een terreinwagen. Mocht je nu heel erg op zoek zijn naar een verband tussen de twee: de wielkasten van de Urus zijn ook hoekig… Lamborghini heeft het zelf ook nog over de y-vormige luchtinlaten aan de voorkant, maar dat vinden wij wat vergezocht.

Prijs

Vanaf de lente van 2018 staat de Lamborghini Urus in de showroom. De sportwagenbouwer heeft ook al prijzen bedacht voor de grote SUV. In Europa moeten we rekenen op 171.429 euro. Let wel, dat bedrag is exclusief alle belastingen. Aangezien hij een uitstoot heeft van 290 gram CO2 per kilometer moet je rekenen op een bedrag van ruim 70.000 euro aan BPM. En dan komt de BTW er nog bij, dus je moet rekenen op een vanafprijs van zo’n 280.000 euro. Dus zeg het maar: deze of een Bentley Bentayga.

Puur voor je beeld, dit was de Concept:

 

Reageren op dit artikel:

Morgan Aero GT voorscherm - front quarter - Autovisie.nl
Vorig bericht

Morgan Aero GT neemt afscheid in stijl

Alpine
Volgend bericht

Review: Alpine A110 (2017)

Wouter Spanjaart

Wouter Spanjaart

Redacteur met veel interesse in gadgets en de laatste techniek. Wordt echter helemaal gelukkig van de meest uiteenlopende klassiekers. Heeft een grote voorliefde voor oude Britten, maar droomt van een Facel Vega HK500.