McLaren test al met een volledig elektrische supersportwagen. Het gaat echter nog heel lang duren voordat die in productie gaat. Er zijn nog te veel hindernissen, aldus de fabrikant.

mclaren_mso_p1_9

“We hebben een volledig elektrisch prototype”, bevestigde ontwikkelingsdirecteur Dan Parry-Williams aan Autocar. “De reden daarvoor is dat we willen kijken hoe we rijplezier kunnen blijven leveren in een wereld die straks volledig elektrisch gaat. Maar we hebben nog een hele weg te gaan voordat we met een productiemodel kunnen komen.”

Half uur circuitgebruik

Want het grootste probleem is nog steeds de batterij. Volgens Parry-Williams is een elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer al na een half uur circuitgebruik zo leeg als het maar kan. “De hoeveelheid energie die je nodig hebt om hoge prestaties op een circuit neer te zetten is verbijsterend. En daarna moet je de auto weer opladen.”

Codenaam BP23

Het gaat dus nog heel lang duren voordat er een volledig elektrische McLaren komt. Het merk heeft al wel gezegd dat in 2022 de helft van alle verkochte McLarens een hybride zal zijn. De P1 was een plug-in hybride, de nieuwe Senna heeft geen elektro-ondersteuning, maar de aankomende supersportwagen met de codenaam BP23 wordt dat wel.

McLaren Senna: 800 pk, 800 Nm, 1189 kilo

Reageren op dit artikel:

Supertest 2017 - Autovisie.nl
Vorig bericht

Supertest 2017 - Achter de schermen

Winterbanden
Volgend bericht

Duitsland scherpt regels winterbanden aan

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”