Hoewel Dacia tijdens de ontwikkeling van de tweede generatie Duster nauwlettend de kosten in de gaten heeft gehouden, is de nieuwe editie niet meer zo aantrekkelijk geprijsd als toen zijn voorganger op de markt kwam. De nieuweling is er nu vanaf net geen twintig mille.

Dacia DusterHet was de uitdrukkelijke wens van de Duster-rijder dat Dacia met de tweede generatie Duster zo dicht mogelijk bij het origineel zou blijven. Het moest een functionele auto blijven met waardige offroadcapaciteiten en een scherp prijskaartje, zo gaven de klanten volgens de autobouwer aan. Om de kosten onder controle te houden zag de autobouwer uiteindelijk af van een zevenpersoonsvariant, waar aan het begin van de ontwikkeling naar gekeken werd. Door het bieden van een derde zitrij diende de auto dermate te worden aangepast, dat er welhaast een compleet nieuw platform zou worden ontwikkeld en dat bracht hoge kosten met zich mee. Nu beschikt de Duster over een aangepast platform van de eerste editie.

LEES OOK: 7-ZITS DACIA DUSTER: NO-GO

Verstelbaar stuurwiel

De designafdeling van Renault dat voor Dacia de nieuwe Duster aan het papier toevertrouwde, koos voor een ontwerp dat dicht bij het origineel is gebleven. Toch is elk carrosseriedeel nieuw en dus niet uitwisselbaar met de eerste generatie. Binnenin is het verschil tussen de twee generaties groter. Er is werk gemaakt aan de kwaliteitsbeleving en afwerking van onder andere het dashboard. Daarnaast introduceert Dacia voor het merk nieuwe systemen, zoals keyless entree, dodehoekassistentie en een 360 graden camerasysteem. En belangrijk, het stuurwiel is zowel in hoogte als diepte verstelbaar. Dacia heeft naar eigen zeggen veel werk gemaakt van geluidsreductie binnenin.

Dacia DusterEssential

Hoe de standaarduitrusting er uit ziet, geeft Dacia nog niet op. Er is in ieder geval keuze uit drie niveaus, te weten Essential, Comfort en Prestige. Het leveringsprogramma is vooralsnog eenvoudig opgebouwd. De drie uitrustingsniveaus kennen de 1.2 TCe-benzinemotor met turbo als aandrijfbron, die gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het vermogen van 125 pk wordt via louter de voorste wielen of via alle vier de wielen op de weg overgebracht.

Prijslijst

Dacia vraagt € 19.280,- voor de 1.2 TCe Essential 4×2. Voor de Comfort-versie vraagt de importeur € 1.400,- extra, voor de Prestige nog eens € 1.500,- meer. Het prijsverschil tussen de 4×2 en 4×4 bedraagt exact drie mille. In mei 2018 volgt een atmosferische viercilinder met een motorinhoud van 1,6 liter. Het blok consumeert benzine en LPG.

De nieuwe Dacia Duster rijdt eind januari de Nederlandse showrooms binnen.

1.2 TCe – 125 pk – 4×2 Essential – € 19.280,-
1.2 TCe – 125 pk – 4×4 Essential – € 22.280,-
1.2 TCe – 125 pk – 4×2 Comfort – € 20.680,-
1.2 TCe – 125 pk – 4×4 Comfort – € 23.680,-
1.2 TCe – 125 pk – 4×2 Prestige – € 22.180,-
1.2 TCe – 125 pk – 4×4 Prestige – € 25.180,-

 

Reageren op dit artikel:

BMW Dingolfing
Vorig bericht

Eerste BMW M5 een feit

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.