Langs de weg en in parkeergarages auto’s spotten, dealers bezoeken voor brochures en een bezoek aan de Dubai International Motor Show. Dat stond hoog op mijn verlanglijstje. Dus waarom dromen als je het kunt realiseren. En zo vertrok ik vier jaar terug richting Dubai. Afgelopen november deed ik het dunnetjes over.

Extra dagen

De eerste keer wist ik niet wat mij te wachten stond en boekte ik extra dagen in het geval de bezoeken aan de dealers voor autofolders uit zouden lopen of ik iets heel bijzonders zou tegenkomen. Ik ging er met een plattegrond met alle autobedrijven erop naar toe. Dit jaar had ik een compleet schema gemaakt wat ik op welke dag zou gaan doen. Op de eerste dag stonden de bezoeken aan de dealers gepland, op de tweede dag naar de autoshow, op de derde dag naar handelaren in exclusieve auto’s en op de vierde dag langs een klassiekerspecialist. ’s Avonds zou ik rondstruinen in de parkeergarages onder bijvoorbeeld The Mall. Ook stond een bezoek aan een oud-schoolgenoot op de agenda. Vooraf had ik al via Bugatti gevraagd of ik bij de plaatselijke dealer mocht filmen.

Showroomvideo

Hoewel ik officieel vakantie had, dacht ik: “Als je er dan toch bent, waarom deel je de automobiele schoonheden niet met andere autoliefhebbers.” Dus had ik een handstatief en een microfoon meegenomen. Sowieso zou ik de autoshow en het bezoek aan de Bugatti-dealer filmen voor Autovisie.nl. Op de eerste dag bezocht ik dealers voor brochures en handelaren in exclusieve auto’s, waarvan ik voor de liefhebber showroomvideo’s maakte. Op de tweede dag stond het bezoek aan de autoshow, waar onder andere de Devil Sixteen, Chevrolet Corvette ZR1 en Prato Orage werden onthuld, op het programma. Hoewel de video om 11.00 uur Nederlandse tijd klaar was, lukte het niet om de video door te sturen naar de redactie. Zeven uur en diverse hulplijnen later gaf ik het op. Ik zou moeten wachten tot ik weer voet op Hollandse bodem zou zetten om de video live te zetten. Chagrijnig ging ik slapen.

Wachten

De volgende dag nam ik een taxi richting de Bugatti-dealer. Het is ’s werelds grootste dealer van het legendarische merk en wat verkoopvolume betreft een van de belangrijkste op deze planeet. De officiële opening had eerder dit jaar plaats. Ondergebracht in een blok met kantoren en kleine winkels viel de beroemde hoefijzervorm voor de entree direct op. Ik liep naar binnen, stelde me voor en legde uit dat ik een video van het dealerbedrijf wilde maken. Dat was geen probleem, want afgesproken, maar de verkoper verwachtte een klant. Of ik om 16.00 uur terug wilde komen. “Geen probleem”, zei ik en besloot om in de tussentijd langs andere autobedrijven te gaan, waaronder het wereldwijd bekende Al Ain Class Motors.

28 graden

Om 15.45 uur arriveerde ik bij de Bugatti-dealer. Helaas, er was wederom een klant binnengestapt. Ik moest even geduld hebben, en wachtte vanwege de privacy van de klant buiten. Omstreeks 16.30 uur verliet de klant de showroom. Ik stapte de toonzaal binnen, maar wat bleek. Er zat nog een klant. Ik stelde voor om buiten te wachten. Aangezien het 28 graden Celsius was, nodigde de dame achter de balie mij uit in het kantoor van de manager te wachten. Er werd direct wat te drinken geregeld.

Wijzer

Het gesprek tussen de verkoper en klant duurde iets langer dan verwacht. Ik wist dat om zes uur de volgende officiële afspraak met een Bugatti-klant stond gepland en ik zag de wijzer van de klok richting 18.00 uur gaan. Er was op dat moment een tweede persoon gearriveerd en de heren zaten te keuvelen over de specificaties van hun toekomstige Bugatti’s. De complete wagenparken van de klanten passeerden de revue. Om 18.25 uur verlieten de heren de showroom, maar wel met een order op zak. Ik sprong direct uit mijn stoel, pakte mijn spullen en ging klaar staan, terwijl de manager en de dame de kussens opklopte en de glazen opruimden. Op het moment dat ik de opnameknop indrukte, stapte de verwachte klant binnen.

Nummer 33

Tsja, en toen? Terwijl de manager met de jonge koper zijn specificatie nog een keer doornam en de dertiger de Chiron in de showroom tot in detail kreeg te zien, monteerde ik de video van Al Ain Class Motors. Zo tikte de klok rustig door en zonder dat ik het in de gaten had was het inmiddels 21.15 uur. Ik schrok natuurlijk! Uiteindelijk ging 30 minuten later de klant huiswaarts… als gelukkige koper van een Chiron. Nummer 33 voor het dealerbedrijf. Nu moest het gebeuren. Wederom pakte ik mijn spullen uit. De bewaker sloot de voordeur af, zoals hij dat ook voor de laatste klant had gedaan. De dame was al naar huis en de manager zorgde ervoor dat het meubilair en keurig bij stond.

ZIE OOK: AUTOSPOT: GROOTSTE BUGATTI-DEALER TER WERELD IN DUBAI

Eten

In één take was de prachtige showroom in een dik tien minuten durende video vastgelegd. Maar op het moment dat je denkt dat je eindelijk naar het hotel kon om te gaan eten (!), bleek dat de manager op zijn kantoor zat, met een gesloten deur en de volgende klant aan de telefoon. Mijn spullen stonden nog in zijn kantoor. Om 22.30 uur beëindigde hij het telefoongesprek. Na een vriendelijk gesprek en tal van verontschuldigingen verliet ik omstreeks 23.00 uur de showroom. Ondanks dat ik zo verschrikkelijk veel (vakantie)tijd had laten schieten, stapte ik met een voldaan gevoel buiten. De video was gelukt, ik had mooie verhalen gehoord waarover ik natuurlijk niets mag zeggen en mijn verzameling autofolders was verder uitgebreid met enkele Bugatti-stukken.

Memorabel

Een memorabele video van de Bugatti-showroom in Dubai dus. Ten minste, voor mij. Als ik de volgende keer ook weer zo lang moet wachten om bijvoorbeeld de werkplaats te zien, zou ik het zo weer doen. Maar niet als ik vóóraf weet dat het zolang gaat duren…  img_5013

Reageren op dit artikel:

Porsche Carrera GT - Peter Hilhorst - Autovisie.nl
Vorig bericht

Terugblik 2017: de Top 3 van Peter Hilhorst

Uw Garage - Mercedes-Benz 230 - Autovisie.nl
Volgend bericht

VIDEO - Uw Garage: De top 5 van 2017

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.