Oh, de ironie! Volkswagen wil dat de Duitse overheid een einde maakt aan de subsidies op diesel. Het geld kan beter besteed worden aan het promoten van milieuvriendelijke technologie, aldus directeur Matthias Müller.

Matthias Müller

Fotocredit: Thomas Kienzle / AFP

Jazeker, het merk dat eerst vol inzette op ‘Clean Diesel’ en toen werd betrapt op emissiefraude vindt dat dieselsubsidies niet meer van deze tijd zijn. “We moeten ons afvragen of het nog logisch is om diesel te subsidiëren”, zei Müller tegen de Duitse krant Handelsblatt. “Het geld kan beter worden geïnvesteerd in het promoten van milieuvriendelijkere technologie.”

Elektro-offensief

Daar heeft Müller waarschijnlijk gelijk in, maar het is toch vreemd dat het nou juist uit zijn mond komt. Of misschien ook wel niet. Volkswagen probeert zich immers zo ver mogelijk te distantiëren van dieselgate en is inmiddels een groot elektro-offensief begonnen. Het merk wil over enkele jaren marktleider zijn op het gebied van elektrische auto’s.

Grote toekomst

Müller is de eerste directeur van een grote Duitse autofabrikant die zich heeft uitgesproken tegen de dieselsubsidies. Drie maanden geleden zei hij nog tegen diverse media dat diesels “een grote toekomst tegemoet gaan” en dat moderne dieselmotoren uiterst schoon zijn. Daarvan lijkt hij nu niet meer zo zeker.

Volkswagen-manager krijgt zeven jaar cel voor dieselgate

Reageren op dit artikel:

Model S Shooting Brake
Vorig bericht

RemetzCar laat schetsen Tesla Model S Shooting Brake zien

BMW M4 CS - Autovisie.nl
Volgend bericht

'BMW M komt met zesentwintig nieuwe modellen in drie jaar'

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”