Hoeveel schermen heb je nodig in een auto? Heel wat, is het antwoord van het Chinese bedrijf Byton. Dat presenteerde op de Consumer Electronics Show in Las Vegas deze concept car, met een 1,25 meter breed (!) display voor de bestuurder en passagier.

Byton

En daar houdt het niet mee op. Er zit nog een kleinere monitor in het stuur en dan hebben de twee achterpassagiers ook nog elk hun eigen scherm. Het grote display voorin bestaat overigens uit drie individuele schermen, die je afzonderlijk kunt instellen. We vragen ons wel af of je als bestuurder niet enorm wordt afgeleid door zo’n lel van een ding, zeker als de passagier allerlei zaken op zijn of haar kant aan het bekijken is.

Gezichtsherkenning

Hoe dan ook, de Byton zit vol technologische geintjes. Zo ontgrendelt de SUV zichzelf als hij het gezicht van de bestuurder herkent. In het interieur zijn ook camera’s geplaatst die gezichten kunnen herkennen. Zo weet de Byton wie er van de geregelde gebruikers in de auto zit en welke instellingen (bijvoorbeeld van de klimaatregeling) daarbij horen.

Vierwielaandrijving

De Byton is 4,85 meter lang, 1,94 meter breed en 1,64 meter hoog. Het is de bedoeling dat hij volgend jaar in China op de markt komt (Verenigde Staten volgt in 2020) in twee varianten. Er is een versie met een elektromotor op de achteras (272 pk en 400 Nm) en een versie met elektromotoren op zowel de voor- als achteras (476 pk en 710 Nm).

Level 4-autonoom

Die eerste is uitgerust met een 71 kWh batterij en is daarmee goed voor een NEDC-actieradius van zo’n 400 kilometer. De variant met vierwielaandrijving heeft een 95 kWh batterij waarmee hij ongeveer 520 kilometer ver moet komen. Een afstand die hij grotendeels zelfrijdend kan afleggen, aldus Byton. Het bedrijf beweert dat zijn elektro-SUV Level 4-autonoom is.

Reageren op dit artikel:

epa05715050 An elevated view of the Audi showroom at the Brussels Motor Show in Brussels, Belgium, 13 January 2017. The motor show will run from 14 to 22 January. EPA/STEPHANIE LECOCQ ORG XMIT: BRU01
Vorig bericht

Strenge milieutest maakt auto stuk duurder

noorwegen
Volgend bericht

Noorwegen: Marktaandeel EV's en hybrides boven 50 procent

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”